Voor velen begint online surfen bij Google, maar die ervaring wordt met elke update een stukje beroerder.
Lees verder na de advertentie.
Zoeken met Google
Ik kom uit een tijd toen online zoeken nog gebeurde via websites als AltaVista en Ilse. Natuurlijk wel pas na het luid laten ratelen en piepen van de modem, waarna ik de telefoonverbinding van mijn ouders urenlang bezet hield. Toen de Google-zoekmachine werd geĂŻntroduceerd, verdwenen die sites als sneeuw voor de zon. Google was minimalistisch, snel en gaf goede resultaten.
Inmiddels is een hoop veranderd. Het is je waarschijnlijk wel opgevallen dat het design van de zoekresultaten recentelijk weer is aangepast. Dat was vorig jaar al op je smartphone gebeurd, maar nu volgt ook de desktopversie.
Advertentiemachine
Het resultaat is dat advertenties nauwelijks meer te onderscheiden zijn van de rest van de zoekresultaten. Dat is in de loop van de jaren geleidelijk gegaan. Eerst verdween de aparte achtergrondkleur voor advertenties. In plaats daarvan werd een duidelijk gekleurd blokje met ‘Ad’ voor de advertentie geplaatst. Dat blokje werd echter steeds kleiner en kleiner.
Inmiddels staan er enkel de letters ‘Ad’ op een witte achtergrond. Google slaat zichzelf op de borst door te stellen dat ‘Ad’ dikgedrukt is om extra op te vallen, maar het is wel duidelijk dat het design is bedoeld om de onoplettende gebruiker vaker per ongeluk op advertenties te laten klikken. Die letters zijn namelijk net zo groot als de favicons bij andere resultaten.
Recentelijk hoorde het Amerikaans Congres de zorgen van kleine techbedrijven over big tech, zoals Facebook, Apple en ook Google. David Heinemeier Hansson van Basecamp stelde daar dat Google van zijn zoekmachine een advertentiemachine heeft gemaakt. Om als bedrijf nog mee te doen, moet je wel van die advertenties kopen.
Blokjes
Voor vele mensen is online browsen onlosmakelijk verbonden met Google. Mijn moeder noemde bijvoorbeeld het complete internet Google en zal daar ongetwijfeld niet de enige in zijn. Wat niet iedereen weet, is dat Google je maar naar een erg klein deel van het internet stuurt. Waarschijnlijk nog minder dan één procent van het internet is via de zoekmachine te vinden.
Door andere recente toepassingen probeert de zoekmachine je tevens steeds weer naar dezelfde pagina’s te sturen, waardoor het internet nog kleiner wordt. Zoals de blokjes met vragen en antwoorden. Die vragen kunnen heel specifiek zijn, maar sturen je verrassend vaak naar dezelfde website met hetzelfde antwoord die niet precies op de vraag slaat.
Zoek naar producten en je krijgt een reeks webshops die veel geld hebben gestopt in zoekwoorden, maar niet dat exacte product aanbieden. Misschien vind je die namelijk pas op pagina 2 van Google. En wie wil er nou naar pagina 2 van Google?
Zoeken via Google voelt steeds frustrerender. Inmiddels moet Google van de Europese Commissie verplicht op elk Android-toestel alternatieve zoekmachines aanbieden. Misschien wordt het tijd om er daar eens eentje van uit te kiezen.
Meer columns
Ook in 2020 lees je elke zaterdag op Android Planet een nieuwe column. Check ook onze vorige edities.
- Column: Helaas gaat de keuze nog vaak tussen innovatie en duurzaamheid (23-7-2022)
- Column: Abonnementen voor autofuncties drijven mensen naar onveilige software (16-7-2022)
- Column: Ik wil gewoon screenshots van Netflix maken (2-7-2022)
- Column: Open komende vakantie eens de Geocaching-app (25-6-2022)
- Column: Hoe asociale wielrenners worden gemotiveerd door een app (18-6-2022)
- Column: Bank-apps hebben teveel storingen, maar wat is het alternatief? (11-6-2022)
- Column: Zou je gratis data nemen in ruil voor reclame? (28-5-2022)
- Column: Eetstoornissen vermomd als fitness op TikTok (14-5-2022)
- Column: Er moet een betere manier zijn om oude apps te bewaren (30-4-2022)
- Column: Elon Musk gaat Twitter niet verbeteren (14-4-2022)