four onlineTwee maanden geleden nam Hasbro contact op met Google. Ze wilden dat de games ‘Connect 4 Online’ en ‘Don’t Connect Four’ uit de Android Market werden gehaald. Hasbro is een internationale speelgoedfabrikant en de grootste maker van bordspelletjes ter wereld. Ze brengen Monopoly, Risk, Scrabble en Trivial Pursuit op de markt, maar ook het alom bekende spel Vier-op-een-rij. Om dat laatste spel gaat nu het conflict: Hasbro heeft het handelsmerk op de namen ‘connect four’ en ‘connect 4’ in handen, plus nog eens vierduizend andere handelsmerken. Vandaar dat games waarin de term ‘Connect 4’ voorkomt, niet in goede aarde vallen.

Hasbro beriep zich op de Amerikaanse DCMA-wetgeving en vroeg Google de game uit de Android Market te halen. Omdat dit niet zo vaak gebeurt is het wel interessant om te lezen wat er in zo’n geval gebeurt. Toen de game offline was gehaald bleek het voor de ontwikkelaar niet mogelijk om de gegevens van de app te wijzigen. Hij stuurde daarom een e-mail naar een algemeen Google-adres, met het verzoek of hij de game een andere naam mocht geven. Dat was niet mogelijk, maar de ontwikkelaar kon de game wel opnieuw insturen, onder een andere naam. Vier-op-een-rij is nu in de Android Market te vinden als ‘Four Online’. Heb je de originele versie van ‘Connect 4 Online’ geïnstalleerd, dan zul je die eerst moeten deïnstalleren.

connect four

De moraal van het verhaal: controleer eerst merknamen voordat je een applicatie bij Google indient.

Via: 4feets.com

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.