paper tossDat gebruikers snel uitgekeken zijn op mobiele apps, was al eens gebleden uit eerdere onderzoeken. Er zijn veel apps die zelfs nooit worden opgestart: de gebruiker heeft ‘m gedownload vanwege een kortingsactie, maar het komt er gewoon niet van om te gebruiken. MTV Networks heeft nu een onderzoek gedaan waaruit blijkt dat consumenten de applicaties die ze gebruiken vaak al binnen een maand aan de kant zetten. Heb je als ontwikkelaar een mooie app gemaakt, dan is de eerste uitdaging om te zorgen dat mensen ‘m gaan downloaden. Maar het daadwerkelijk in gebruik nemen én zorgen dat mensen je app blijven gebruiken, is minstens zo ingewikkeld. De ingebruikname van een mobiele app hangt sterk af van virale aspecten, zo bleek uit het onderzoek. Aanbevelingen en berichten in sociale media zijn daarbij het meest invloedrijk. Als vrienden of bekenden een app aanbevelen, besluiten veel mensen het ook eens te proberen. Bij de 1.300 ondervraagde consumenten waren aanbevelingen (53%) de belangrijkste reden om een app te installeren.

Andere redenen om een app te installeren: na het lezen van gebruikersbeoordelingen (52 procent), na het zoeken in de App Store of Android Market (47 procent) of na het zien van het gebruik van een app door een vriend (42 procent). Als de app gratis is, gelden er andere criteria. In dat geval kijken consumenten vooral naar gebruikersbeoordelingen in de App Store of Android Market (50 procent) en luisteren pas daarna naar persoonlijke aanbevelingen door een vriend of kennis (43 procent). Bij betaalde applicaties is de belangrijkste factor de prijs (63 procent). Als die te hoog is, laten consumenten de app links liggen.

Dat apps snel weer uit de belangstelling verdwijnen blijkt ook uit het onderzoek. Maar liefst 80 procent zegt dat ze regelmatig oude apps vervangen door nieuwere apps, met soortgelijke functionaliteit. Slechts 11 procent gebruikt een favoriet film- of televisie-app langer dan een jaar, bij spelletjes is dit 17 procent. Veel apps worden binnen een jaar vervangen. Gebruiksgemak, recente content en een mooi uiterlijk zorgen ervoor dat consumenten de apps langer blijven gebruiken.

Via: Customertalk
Tipgever: @Relephantbv

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.