ConsumentenClaim: providers mogen geen kosten in rekening brengen voor gebruik ‘gratis’ toestel
Redactie

De Hoge Raad in Nederland heeft afgelopen weekend bepaald dat consumenten die hun abonnement willen terugdraaien vanwege de misleiding van een ‘gratis’ toestel, geen kosten hoeven te betalen voor het gebruik van de smartphone.

Uitspraak Hoge Raad

De bepaling van de Hoge Raad volgt op een eerdere uitspraak van het rechtscollege in juni 2014. Er werd toen bepaald dat abonnementen waarbij de consument een zogenaamd ‘gratis’ toestel heeft verkregen, waarvan de kosten echter worden doorberekend in het abonnement, vernietigd kunnen worden. De Hoge Raad heeft  nu een aantal vragen beantwoord als aanvulling op deze uitspraak.

smartphones in 2015

Zo was het lange tijd onbekend of consumenten dienen te betalen voor de periode waarin het toestel wel in gebruik is geweest. De Hoge Raad heeft besloten dat consumenten geen vergoeding hoeven te betalen voor waardevermindering of gebruik van het toestel. De smartphone mag bij de provider ingeleverd worden in de staat waarin deze  verkeert. De provider dient daarentegen wel alle kosten die tijdens de looptijd van het contract voor het toestel in rekening zijn gebracht, terug te betalen aan de klant.

ConsumentenClaim

Providers zoals KPN en Vodafone adverteerden jaren met een ‘gratis’ toestel wanneer je een abonnement bij hen afsloot. Later werd bekend  dat de prijs van het toestel gewoon werd doorberekend in de maandelijkse prijs. Een dergelijk abonnement is daarom eigenlijk een lening. Door de klant hierover niet te informeren, hebben de providers de Nederlandse wetgeving overtreden zo bepaalde de Hoge Raad. Stef Smit, directeur ConsumentenClaim:  “Telefoonproviders hebben jarenlang de werkelijke kosten van de telefoon verborgen gehouden en gaan daar nu de rekening voor betalen. Het opvallende van de uitspraak van de Hoge Raad is dat klanten bij vernietiging van de kredietovereenkomst hun gebruikte telefoon kunnen teruggeven, terwijl ze recht hebben op volledige terugbetaling van alle kosten die ze voor de telefoon hebben betaald.”

De mogelijkheid tot ontbinding geldt overigens alleen voor het gedeelte van het contract dat betrekking heeft op de smartphone. Mocht het contract ook een overeenkomst bevatten voor het gebruik van bel-, sms- of internetkosten dan dienen deze gewoon tot  de einde van de looptijd van het contract betaald te worden. De in rekening gebrachte kosten kunnen zowel voor lopende als voor al beëindigde contracten worden teruggevorderd. Dit laatste kan bij abonnementen die minder dan drie jaar geleden zijn teruggevorderd. ConsumentenClaim onderzoekt momenteel wat de mogelijkheden zijn voor oudere abonnementen waarbij er sprake was van dergelijke misleiding.

Meldpunt AfzetAbbo

In december vorig jaar werd er door Stichting Cosument & Telecomsector (ConTel) het Meldpunt AfzetAbbo geopend. Zij willen onder meer een betere rechtsbescherming voor consumenten en compensatie voor de gedupeerden.  ConTel maakt zich nu via het meldpunt AfzetAbbo hard voor iedereen die op een dergelijke manier is misleid. Ben jij eerder in zee gegaan met een provider die adverteerde met een gratis toestel als je een abonnement afsloot, dan kun je je aanmelden bij het meldpunt.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.