de nieuwe Volkswagen Polo

Net als telefoons worden ook auto’s steeds slimmer. De nieuwe Volkswagen Polo is de meest innovatieve auto in zijn segment, sterk, zuinig en voorzien van een veelzijdig infotainmentsysteem. Via het ingebouwde touchscreen kun je een 3D-navigatiesysteem bedienen, maar ook één of twee smartphones koppelen.

Dat maakt het voeren van handsfree telefoongesprekken en het luisteren naar eigen muziek of liedjes van je medepassagier supersimpel. Dankzij het nieuwe Mirrorlink  (video) kun je  via je infotainmentsysteem een groot  aantal smartphone-apps raadplegen en gebruikmaken van veelgebruikte (internet)functies van je Android-toestel. Mirrorlink is uniek in het segment van de Polo en biedt onder andere internetradio, nieuwsdiensten en ThinkBlue. Trainer.: een slimme app die je helpt zuiniger te rijden. De app gebruikt voertuigdata over bijvoorbeeld je snelheid en verbruik om handige tips te geven die ervoor zorgen dat je minder vaak hoeft aan te kloppen bij een tankstation. Mirrorlink is exclusief voor Android en zorgt ervoor dat je Polo en smartphone volledig met elkaar zijn geïntegreerd.

Veiligheid boven alles

De nieuwe Volkswagen Polo is echter ook een van de veiligste auto’s in zijn klasse. Standaard biedt het nieuwe model Multi Collision Braking, waardoor de auto na een aanrijding automatisch remt om doorschieten te voorkomen. De optionele radargestuurde cruise control zorgt ervoor dat de Polo automatisch de juiste afstand tot voorliggers houdt.

de nieuwe Volkswagen Polo 2In gevaarlijke situaties reageert de Polo dan ook slim. Front Assist en City Emergency Braking herkennen gevaarlijke situaties vóór de auto, waarschuwen je en kunnen indien noodzakelijk beslissen om te remmen. Dankzij het Driver Alert System word je tevens gewaarschuwd als je erg afgeleid of vermoeid bent. De Polo had al een vijfsterren-veiligheidsniveau, maar is dankzij deze innovaties dus nóg veiliger.

Verfijnd design

Maar wat heb je aan zo’n slimme en veilige auto als hij er niet mooi uitziet? Het design van de Polo, de Auto van het Jaar 2010, is verder aangescherpt en net wat sportiever. Het dashboard valt op met de instrumenten in 3D tube-look en het nieuwe driespaaks stuur, dat we al kennen van de Golf, oogt fraai.

De nieuwe Volkswagen Polo is als eerste in zijn klasse verkrijgbaar met volledige LED-verlichting. Optioneel is er het Sport select-onderstel met elektronisch gestuurde schokdempers. Op die manier kun je snel schakelen tussen een normale of sportieve afstelling.

Multifunctioneel-lederen-st

Zuinig en krachtig

De nieuwe motoren in de Polo voldoen aan de strenge Euro 6-uitlaatgasnorm en hebben standaard start/stop. Verder hebben alle TDI-diesels drie cilinders en een inhoud van 1,4 liter. Aan het motorkarakter van de populaire Polo BlueMotion is veel aandacht besteed, maar ook het verbruik is gedaald tot slechts 3,2 liter/100 km (CO2: 82 g/km). Voor Nederland betekent dit 14 procent bijtelling voor de zakelijke rijder in 2014 en 2015.

De 90 pk-TDI met comfortabele DSG-automaat komt op 3,4 l/100 km (CO2: 89 g/km; 20 procent bijtelling in 2014 en 2015). Bij de verkoopstart is er keus uit een 1.0 driecilinder benzinemotor met 60 of 75 pk en een 1.2-TSI viercilinder met 90 of 110 pk en later volgt de nieuwe 1,0-liter TSI (direct-ingespoten turbomotor) met 90 pk die ook zuinig is (4,1 l/100 km en 94 g/km uitstoot). Alle benzinemotoren zijn goed voor 20 procent bijtelling in 2014 en 2015. Later  volgt een benzinemotor met 14 procent bijtelling.

Interieur nieuwe Polo

Natuurlijk komt de Polo er ook weer als CrossPolo, Polo BlueGT met cilinderuitschakeling (110 kW/150 pk) en als Polo GTI met 141 kW/192 pk. Voor ieder wat wils dus! De nieuwe Polo staat vanaf 19 april bij de Volkswagen-dealer en voor een vanafprijs van 13.490 euro.  Check voor meer informatie de officiële website van Volkswagen.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.