Dit is waarom Google DeepMind StarCraft II speelt
Erwin Vogelaar

Na een van de meest complexe bordspellen onder de knie te hebben gekregen, staat Google’s AI een veel complexere uitdaging te wachten. De komende tijd gaat Deepmind StarCraft II spelen.

Google DeepMind Starcraft II

Google’s DeepMind wist de wereld begin dit jaar geïnteresseerd te krijgen in het bordspel Go. De kunstmatige intelligentie kreeg dit zeer complexe spel onder de knie door creatief na te denken over potentiële volgende zetten. Het is nu tijd voor een complexere uitdaging. De keuze voor een real-time strategy game zoals StarCraft II is dan logisch. In dit genre moeten spelers een basis bouwen, leger maken en verdedigen/aanvallen. De mogelijkheden voor verschillende strategieën zijn daarbij praktisch eindeloos. De aankondiging van DeepMind is gemaakt tijdens BlizzCon, de jaarlijkse conferentie van StarCraft II-maker Blizzard.

“DeepMind is op een wetenschappelijke missie om de grenzen van kunstmatige intelligentie op te zoeken. We willen zo programma’s maken die complexe problemen kunnen oplossen zonder verteld te hoeven worden hoe”, stellen de onderzoekers van DeepMind. “Games zijn de perfecte omgeving om dit te doen. Ze geven ons de mogelijkheid om snel en efficient slimmere en meer flexibele AI-algoritme’s te ontwikkelen. Tevens krijgen we direct feedback via scores.” Het RTS-genre is gekozen, omdat de AI op deze manier kan leren over de rommeligheid van de echte wereld. StarCraft is een bekende naam in dit genre. Zeker de eerste game is een van de meest op professioneel niveau gespeelde competitieve games ter wereld.

Lees ook: Zo verbetert Google Android door het verslaan van Go-spelers

Voordat DeepMind aan Go begon, speelde het al wat oudere computerspellen. Iets zo complex als StarCraft II is echter helemaal nieuw. Google en Blizzard werken nauw samen aan dit project. Onderdeel hiervan is dat de onderzoekomgeving opgesteld wordt aan andere onderzoekers: “Hoewel we nog een lange weg te gaan hebben om een professionele menselijke speler in StarCraft II te verslaan, hopen we dat het werk dat we doen met Blizzard een testplatform wordt voor de bredere AI-onderzoeksgemeenschap.”

Lees het laatste nieuws over Google

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.