Zo zien reclames in Facebook Messenger er straks uit
Thomas Haenen

Vanaf later dit jaar zie je advertenties in Facebook Messenger. De chatdienst krijgt gesponsorde berichten op het startscherm.

Facebook Messenger reclame

Facebook Messenger

Facebook is al geruime tijd aan het testen met reclame in Messenger. Gebruikers in Australië en Thailand krijgen sinds begin dit jaar banners en gesponsorde berichten voorgeschoteld op hun homescreen. Die tests verlopen succesvol, want het bedrijf is van plan de reclame uit te breiden van andere landen. Voor het einde van dit jaar is de reclame wereldwijd zichtbaar, zo heeft het Stan Chudnovsky, het hoofd van Messenger bevestigd aan VentureBeat.

Voorlopig verschijnen de reclames alleen op je homescreen, en dus niet in chatgesprekken zelf. De reclame wordt getoond in je contactenlijst. Onder een rijtje van je drie of vier favoriete contacten staat straks een klein blokje voor een gesponsorde bijdrage. Die lijkt qua uiterlijk veel op andere Facebook-reclames, met een grote afbeelding en een knop die je naar de winkel of website verleidt. Reclame met geluid of video staat nog niet op de planning.

Chudnovsky ziet de reclames de komende tijd als het belangrijkste verdienmodel voor Messenger. Hoewel Facebook ook experimenteert met in-app aankopen voor stickers en bedrijven die chatbots aanbieden, moet het meeste geld straks van reclames komen. Facebook Messenger heeft inmiddels meer dan 1 miljard actieve gebruikers wereldwijd en is daarmee, na WhatsApp, de populairste chat-app van het moment.

Facebook Messenger voor Android downloaden

Je kunt Facebook Messenger downloaden via onderstaande link naar de Play Store. Wanneer de reclames in Nederland verschijnen is nog onbekend.

Download Facebook Messenger in Google Play (gratis)

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.