appcircleIn de Android Market is het zoeken naar een speld in een hooiberg om leuke apps te ontdekken. Je kunt de meest gedownloade apps bekijken, maar dat is een vrij constant lijstje waar je na verloop van tijd ook wel op bent uitgekeken. Hoe ontdek je nou nieuwe, interessante apps? Advertentiebureau Flurry is misschien niet de meest voor de hand liggende kandidaat om zich hierop te storten. Ze hebben een initiatief genomen met de naam App Circle.

Het komt er domweg op neer dat er een kring van ontwikkelaars wordt gevormd, die in hun applicaties “aanbevelingen” doen voor andere applicaties waarin de gebruiker mogelijk geïnteresseerd is. Momenteel verkeert de dienst in beta voor de iPhone. Na de betaperiode zou AppCircle ook beschikbaar voor Android moeten komen.

Echt onafhankelijke aanbevelingen krijg je niet. Flurry prijst App Circle namelijk bij ontwikkelaars aan met de tekst:

Drive downloads of your apps with Flurry AppCircle. Increase revenue by including your app in a powerful affiliate network of applications that leverages a data-driven, intelligent recommendation engine to improve discovery.

Het lijkt er dus vooral op dat Flurry nieuwe reclamemogelijkheden wil aanboren en dat de zogenaamde “aanbevolen apps” gewoon zijn bedoeld om te zorgen dat gebruikers hun portemonnee gaan trekken voor een applicatie uit het Flurry-advertentienetwerk.

Waar Flurry waarschijnlijk wel een punt heeft, is dat gebruikers veel meer tijd doorbrengen in een applicatie dan in de Android Market. Het idee is daarom om mensen aanbevelingen reclamebanners voor mogelijk interessante apps voor te schotelen op het moment dat ze een applicatie gebruiken:

appCircle

Ga je op deze manier leuke nieuwe applicaties ontdekken? Misschien wel, maar hulp bij “application discovery” aanbieden is wel een heel eufemistische uitdrukking voor reclamebanners in apps.

Meer info: Flurry AppCircle

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.