Rondvraag: zo denken Nederlandse gamemakers over Android
Erwin Vogelaar

Met vier Nederlandse games in de Google Play Indie Games Contest, zijn Nederlandse gamemakers goed bezig in de Play Store. Zo zien Nederlandse gamemakers Android en zo kan Google het platform verbeteren.

Zo zien gamemakers Android

Android heeft geen uitstekende reputatie als platform voor gamemakers. iOS wordt nog altijd gezien de veiligere plek om een game op uit te brengen. Android komt er dan eventueel bij. “Het lijkt haast alsof Android-gebruikers worden beschouwd als tweederangs consumenten en dat vind ik erg jammer”, vertelt Erik van Wace van Arcane Circus (Crap! I’m Broke: Out of Pocket). “Ik heb veel Android-gebruikers horen klagen over games die zij bijzonder graag willen spelen, maar die niet beschikbaar zijn op hun systeem.”

Vorige maand werd bekend dat bij de Google Play Indie Games Contest maar liefst vier Nederlandse games naar de finale gaan, waaronder Crap! I’m Broke: Out of Pocket. Toen spraken we al kort enkele gelukkige genomineerden, maar hoe staat Android er nou voor als platform om games voor te maken? En is het nou echt slechter gesteld dan iOS?

Een makkelijk platform

“Android is een zeer toegankelijk platform om voor te ontwikkelen”, stelt Erik van Arcane Circus. “De kracht van Android is dat de techniek wordt blootgelegd. Hierdoor kunnen veel mogelijkheden benut worden. Alles wat de techniek toelaat kan en dat vind ik gaaf. Op Android-systemen is het vergeleken met iOS tevens vele malen makkelijker en sneller om een build te testen. Er is genoeg goede informatie te vinden die niet verstopt zit in de donkere, vergeten hoeken van het internet.”

Ook Robin Ras van het succesvolle Rusty Lake (Rusty Lake: Roots) prijst het gemak. Het team heeft nog nooit problemen gehad bij het uploaden van games naar de Play Store.

android gamemakers

Fragmentatie

Hoewel ook Stolen Couch Games (Castaway Paradise) Android ziet als een makkelijk platform om voor te ontwikkelen, loopt het team toch tegen dingen op. “Googles keuze om het platform open te houden maakt het voor ontwikkelaars onmogelijk om de kwaliteit van apps te garanderen”, stelt Eric Diepeveen van de ontwikkelstudio. “Software die verouderd is, belachelijke hardware-combinaties en zelfs hardware die wel door fabrikanten geadverteerd wordt, maar niet in de smartphone zit. Dit maakt het voor ons en de consumenten soms heel moeilijk.”

Googles keuze om het platform open te houden maakt het voor ontwikkelaars onmogelijk om de kwaliteit van apps te garanderen.

Het is daarom voor ontwikkelaars vaak niet eens de moeite waard om bepaalde toestellen te ondersteunen. Op de hardwaremarkt van Android wijken fabrikanten regelmatig van de standaard af. “Dan moeten wij kijken of een oplossing voor mogelijke problemen wel de moeite waard is”, stelt Eric van Stolen Couch Games. “Enkel bij Samsung-telefoons zullen we de uitzondering maken om een specifiek probleem op te lossen. Voor andere telefoons doen we geen moeite meer.”

Android vs iOS

Gaat het bij Apple dan veel beter? Ontwikkelen voor iOS is voornamelijk overzichtelijker, omdat er minder apparaten zijn waar rekening mee gehouden hoeft te worden. Ook heeft Apple betere controle over welk apparaat welke software draait. “Voor iOS nemen wij de zes jaar oude iPad 2 als uitgangspunt voor ontwikkeling”, vertelt Eric van Stolen Couch. “Als onze app daar goed op draait, zouden we live kunnen op alle iOS-apparaten.”

gamemakers android

Maar is iOS wel altijd beter? Robin van Rusty Lake ondervindt wat anders: “Bij Android zijn we in het uploadproces amper een waarschuwing of foutmelding tegengekomen. Bij iOS daarentegen verandert er zo vaak iets, dat we regelmatig een foutmelding krijgen. We moeten dan fora opzoeken, instellingen veranderen of een nieuwe versie van ons ontwikkelingsprogramma downloaden.”

In onze ervaring voelt Apple aan alsof je tot een geloof bekeert.

Ook Erik van Arcane Circus is niet overtuigd van Apple door de interactie die het team met het bedrijf gehad heeft. “In onze ervaring voelt Apple aan alsof je tot een geloof bekeert. Zodra je de inauguratie hebt doorstaan (een ontwikkelaars lidmaatschap hebt aangeschaft) en je gebed (product) hebt gemaakt, kun je alleen maar hopen dat de goden zich tot je zullen keren. Google bevindt zich op planeet Aarde.” De gamemaker kreeg van Google niet enkel oprechte interesse, maar ook hulp in de ontwikkeling van de game.

Dit kan Google doen

Het grootste hekelpunt van Android blijft dat gebruikers minder snel geneigd zijn te betalen. Daar kan Google echter wat aan doen. Het is namelijk niet alleen zo dat gebruikers op Android niet willen betalen, maar ook dat ze vaak niet eens kunnen betalen: “Google moet het mogelijk maken dat iedereen een betaling kan doen”, stelt Eric van Stolen Couch Games. “Voor ieder land moet een ontwikkelaar kijken of gebruikers überhaupt de mogelijkheid hebben om te kunnen betalen. Vaak is een plugin van een derde partij nodig om dit mogelijk te maken. Al deze plugins maken je app instabieler, wat de kwaliteit naar beneden haalt.”

gamemakers android

Ook zou Google het platform interessanter kunnen maken voor ontwikkelaars, door ze een reden te geven om voor Android in plaats van iOS te kiezen. “Het feit dat zoveel mensen bereid zijn een flink bedrag te betalen voor de producten van Apple gaat dieper dan alleen status. Het toont aan dat mensen geloven dat Apple in staat is om de kwaliteit die zij van Apple verlangen te waarborgen”, stelt Erik van Arcane Circus. “De redenen van een Android-gebruiker om een Android-systeem te kopen berusten zich op totaal andere waarden. Ik zou het dus interessant vinden als Google iets vergelijkbaars doet met de Play Store, zoals YouTube Red.” YouTube Red is een betaalde versie van YouTube waar gebruikers maandelijks een vast bedrag betalen.

Android en iOS hebben duidelijk hun eigen problemen als gameplatformen. Bij Android blijft de fragmentatie in hardware en niet betalende gebruikers het grootste hekelpunt. De fragmentatie zal niet snel veranderen, maar Google zou gamemakers tegemoet kunnen komen door bijvoorbeeld betalingen in alle landen mogelijk te maken. Zodra gebruikers makkelijker kunnen betalen, is de kans ook groter dat ze daadwerkelijk geld uitgeven aan een game.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.