Rondvraag: deze verbeteringen willen ontwikkelaars voor Gear VR
Erwin Vogelaar

Met de Samsung Galaxy S8 aan de horizon komt er ook een nieuwe versie van de Gear VR uit. Android Planet ging op onderzoek uit en vroeg naar de Gear VR wensen van app-makers voor de nieuwe vr-bril.

Gear VR wensen

Met de Gear VR sloeg Samsung goud. De bril werd namelijk slim tussen de goedkope kartonnen brilletjes van Google Cardboard en de dure brillen van Oculus en HTC geplaatst. Andere bedrijven hebben dit succes vervolgens proberen te kopiëren. Zo heeft bijvoorbeeld LG een eigen bril uitgebracht, maar zonder veel succes. Ook Google heeft nu met Daydream View een vergelijkbare bril. Om de concurrentie voor te zijn, komt Samsung voor de Galaxy S8 met een nieuwe versie van de Gear VR.

Sterker nog: in 2017 zullen er waarschijnlijk twee nieuwe versies van de bril verschijnen. Gear VR 2 wordt vermoedelijk tegelijk met de Galaxy S8 gelanceerd en zal vergelijkbaar zijn met de vorige Gear VR. Voor Gear VR 3 denk Samsung na over augmented reality. Er zijn een hoop manieren om deze nieuwe brillen te verbeteren. Als echter iemand weet wat er nodig is, dan zijn het de mensen die apps voor Gear VR maken.

Ontwikkelen voor de Gear VR

“De Gear VR is een erg leuk platform om voor te ontwikkelen”, vertelt Simon Launder van studio Coat Sink. “Omdat vr nog een relatief nieuw platform is, vraagt alles om een experimentele benadering.” Deze studio heeft met de interessante puzzelkamer Esper een launchgame voor de Gear VR gemaakt en kwam later met vervolg Esper 2. “Toch hebben we ook uitdagingen gehad. We liepen voornamelijk tegen de traditionele beperkingen van smartphones aan. Daarnaast moet je moet ook nog eens alles twee keer renderen. De meeste tijd gaat daarom naar het optimaliseren van de games.”

gear vr wensen

App-makers maken hun Gear VR-apps vaak ook direct voor andere virtualrealityplatformen zoals Oculus Rift en PlayStation VR. De Gear VR is een stuk minder krachtig, maar heeft ook z’n voordelen. De game Keep Talking and Nobody Explodes van Steel Crate Games kwam bijvoorbeeld eerst voor Gear VR uit, maar is inmiddels een bekende game op allerlei vr-systemen. In de game krijgt één speler de vr-bril op en moeten de andere spelers diegene helpen om een bom te ontmantelen. “Meerdere mensen hebben ons verteld dat de Gear VR-versie hun favoriet is”, vertelt Brian Fetter van de studio, “omdat ze deze makkelijk mee kunnen nemen zonder gedoe.”

4K

Maar hoe kan de volgende versie van de Gear VR verbeterd worden? We hebben het vaak over 4K-resolutie als de volgende stap voor mobiele virtual reality. Aangezien het smartphonescherm in de Gear VR dicht bij onze ogen zit, zou 4K veel helpen met scherpere beelden. “Het verschil tussen de tweede development kit en de consumentenversie van de Oculus Rift was enorm”, stelt Keith O’Toole van Monster Paw, de studio achter achtbaangame Coaster. “Een 4K-scherm zou dezelfde sprong in kwaliteit voor de mobiele vr-markt betekenen.”

gear vr wensen

Als het aan de app-makers ligt is 4K echter niet de volgende stap voor Gear VR. Met 4K-schermen moeten de beelden namelijk in hogere resolutie tweemaal gerenderd worden. Dit is een aanslag op zowel de processor als de accu van de smartphones. “Mobiele processoren moeten een inhaalslag maken als we meer dan enkel de simpelste scènes willen renderen”, stelt Freeman Fan van Multiverse Entertainment. De studio is bekend van de magische en kalmerende game Dream Flight.

Ik verwacht binnen de komende jaren nog geen ar-hardware voor consumenten.

“Ik denk dat de huidige pixeldichtheid van de schermen fantastisch is”, vertelt vertelt Simon Lauder van Coat Sink. “Achter een 4K-scherm moet een sterkere gpu en grotere accu zitten om de kwaliteit van de games gelijk te kunnen houden.” Ook Keith O’Toole van Monster Paw ziet ondanks de vooruitgang die 4K op kan leveren leveren, deze upgrade nog niet gebeuren: “De processor moet echt krachtig genoeg zijn om meer pixels aan te sturen zonder in te leveren op de performance.” 4K-schermen zitten dus voornamelijk complexere games en apps in de weg.

Augmented reality

Als 4K niet de oplossing is, is augmented reality dat dan wel? Samsung denkt eraan om in een volgende versie van de Gear VR deze technologie te verwerken, waardoor digitale elementen aan de echte wereld worden toegevoegd. App-makers zitten ook hier niet op te wachten. Brian Fetter van Steel Crate Games ziet wel veel mogelijkheden voor ar-games, maar voorlopig zal het er voor de Gear VR nog niet in zitten. “Ik verwacht dat er nog wat beperkingen aan de vroege versies hangen, waar wat tijd overheen gaat voordat die opgelost worden. Ik verwacht binnen de komende jaren nog geen ar-hardware voor consumenten.”

gear vr wensen

Volgens Freeman Fan van Multiverse Entertainment kunnen we beter naar de andere augmentedrealitybrillen uitkijken: “Ik zie meer uit naar de ar-headsets zoals Magic Leap. Ik denk namelijk dat augmented reality draait om het met een apparaat naar buiten gaan in plaats van het thuis te gebruiken. Met de huidige vormfactor van de Gear VR zie ik dat niet zitten”.

Echte verbeteringen

Er zijn verschillende concrete manieren waarop de volgende Gear VR wel verbeterd kan worden. De meest gehoorde wens bij de ontwikkelaars die wij gesproken hebben is een controller bij de bril, zoals bij de Daydream View. “De touchpad is zo gelimiteerd dat actie- en shootergames bijna onspeelbaar zijn”, vertelt Freeman Fan. “Hierdoor wordt de hoeveelheid soorten genres aan Gear VR-games enorm beperkt.”

Dit zou een hoop nieuwe ervaringen mogelijk maken en de aard van mobiele virtual reality veranderen

Keith O’Toole van Monster Paw ziet een ingebouwde koptelefoon als een fijne toevoeging. “Uit de statistieken van Coaster blijkt dat zo’n twintig procent van de gebruikers een koptelefoon gebruikt en dat betekent dat de meerderheid niet de volledige immersieve ervaring mee krijgt.”

gear vr wensen

Een andere grote wens van de ontwikkelaars is dat de positie van de bril in de ruimte op een of andere manier geregistreerd wordt. Het liefst zonder externe sensoren. Dit wordt door enkele ontwikkelaars zelfs als belangrijker gezien dan een hogere resolutie. “Schermen met hoge resoluties zijn altijd welkom, zeker als de ‘field of view’ hierdoor verbeterd wordt”, stelt Brian Fetter van Steel Crate Games. “Maar op dit moment is ‘positional tracking’ veel belangrijker, want dit zou een hoop nieuwe ervaringen mogelijk maken en de aard van mobiele virtual reality veranderen.”

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.