AMP beschikbaar in Nederland: zo maakt Google mobiele websites sneller
Redactie

Google is gestart met de Nederlandse uitrol van Accelerated Mobile Pages (AMP), waarmee mobiele websites sneller geladen worden.  AMP schotelt gebruikers geoptimaliseerde pagina’s voor die minder data vragen.

Zo werkt AMP

AMP is een open standaard die een groot deel van de traagladende elementen van html, waaronder javascript maar ook codes die op externe pagina’s moeten worden opgehaald, schrapt. Verder worden bekende onderdelen van html5 zoals ‘img’ (afbeeldingen) en ‘audio’ vervangen door een aangepast AMP-element, en bepaalt AMP wat als eerste wordt geladen.

amp

Google rolt AMP sinds dit voorjaar wereldwijd uit. Deze week is Nederland aan de beurt, zo liet de zoekgigant vandaag weten. De optie wordt geleidelijk uitgerold, dus het kan even duren voor je hem op jouw toestel terugziet. Zoek je naar een onderwerp dat in het nieuws is, zoals de Olympische Spelen of de Amerikaanse verkiezingen, dan worden bovenaan in de resultaten verschillende actuele berichten getoond. Artikelen op sites met AMP zijn vervolgens te herkennen aan een label met een groene bliksemschicht.

AMP-pagina’s worden gemiddeld vier keer sneller geladen en verbruiken tien keer minder data. Daarnaast kun je naar links en rechts swipen om aanverwante artikelen over hetzelfde onderwerp te lezen.

Pagina’s met AMP krijgen in de toekomst voorrang van Google in de zoekresultaten. Online uitgevers kunnen daardoor meer bezoekers trekken, mits ze gebruikmaken van het nieuwe format. Grote partijen als de New York Times, BBC en de Nederlandse uitgeverij De Persgroep hebben zich al aangesloten bij het initiatief om het web sneller te maken. Volgens Google voerden de afgelopen maanden al honderden uitgevers en adverteerders aanpassingen door om ‘AMP-proof’ te worden.

Gevolgen voor advertenties

Overigens verdwijnt een groot deel van advertenties door het gebruik van AMP, omdat ze als vertragende elementen worden aangemerkt. Google biedt daarom onder meer de mogelijkheid om advertenties in javascript om te zetten naar zogeheten  iframe, in de basis een nieuw venster dat content van een andere pagina laadt.

De ontwikkelingen rond AMP komen in een stroomversnelling

AMP werd afgelopen  oktober  aangekondigd en sindsdien konden uitgevers al hun websites optimaliseren. Met de aankondiging die Google nu heeft gedaan, lijken de ontwikkelingen in een stroomversnelling te komen.

De grootste concurrent van Googles webstandaard is Instant Articles van Facebook, dat gebruikers van het sociale netwerk de mogelijkheid geeft om veel sneller berichten te lezen zonder dat een aparte browser wordt geopend. Ook Apple toont nieuws in het eigen ecosysteem met Apple News, dat vooralsnog niet in de Benelux beschikbaar is.

Lees het laatste nieuws over Google

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.