Google: ‘Android Auto-updates niet gegarandeerd voor levensduur auto’s’
Thomas Haenen

Met Android Auto hoopt Google ook de vervoersmarkt te veroveren. Het bedrijf durft echter niet te beloven dat auto’s gegarandeerde updates krijgen zo lang ze nog rijden.

Android Auto-updates niet gegarandeerd

Google schuift de verantwoordelijkheid voor Android Auto-updates door naar de automaker, zo laat het bedrijf weten in een gesprek met Tweakers. “We hebben niet aangekondigd hoe lang we updates garanderen, en het is ook aan de autofabrikanten om dat te bepalen,” aldus Patrick Brady. Hij is het hoofd van engineering binnen de Android Auto-divisie.

Android Auto is, zoals de naam al aangeeft, een besturingssysteem voor in de auto. Elke fabrikant kan de software in zijn auto’s integreren. Anders dan bijvoorbeeld Apples CarPlay is geen smartphone of ander apparaat vereist: de aansturing en uitvoering gaat volledig via de hardware in de auto zelf.

Android Auto-updates

Zo kun je bijvoorbeeld apps uitvoeren, om onderweg nummers op te zoeken in Spotify of om een bericht te sturen met WhatsApp. Ook de airconditioning, ramen, het zonnedak en andere onderdelen van de auto kunnen met Android aangestuurd worden. Dat kan desgewenst ook met de stem, want de Google Assistant wordt een onderdeel van Android Auto.

Beveiligingsrisico’s

Hoewel dat op papier heel handig klinkt, brengt software in de auto ook problemen met zich mee. Hoewel Google zegt dat het zijn best doet om de software zo veilig mogelijk te maken, zijn er altijd risico’s. Als Google geen updates garandeert, kan dat betekenen dat consumenten op termijn rondrijden in auto’s met onveilige software.


De veelzijdigheid van Android Auto is één van de redenen dat het bedrijf geen updates kan garanderen. Auto’s gaan vaak tien jaar of langer mee, terwijl software constant krachtigere hardware vereist. De chipset die nu in een auto gestopt wordt, is mogelijk niet krachtig genoeg voor apps en software die over tien jaar ontwikkeld worden, aldus Google.

Continue scans

Brady verwacht echter dat dat niet voor grote problemen zal zorgen. Volgens de topman zijn updates niet de enige manier om veiligheid te garanderen. “Wij scannen [op smartphones] elke dag miljarden installaties van apps op zoek naar exploits van bekende kwetsbaarheden. Zo kun je voorkomen dat een exploit zich verspreidt. Zo’n aanpak gaan we ook op autogebied nastreven,” aldus Brady.

Overigens hoeven consumenten zich niet direct zorgen te maken dat hun auto in de toekomst kwetsbaar is voor kwaadwillenden. Google zegt dat fabrikanten ervoor kunnen kiezen om bepaalde onderdelen van de auto af te schermen. Zo heeft het systeem bijvoorbeeld geen inzicht in hoeveel brandstof er nog beschikbaar is.

Lees het laatste nieuws over Google

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.