Google wil zelfrijdende auto menselijker maken
Redactie

Zelfrijdende auto’s zijn de ontwikkeling van dit moment. Google is al enige tijd bezig met testritten van zijn zelfrijdende auto’s en wil deze nu meer menselijk inzicht gaan geven.

Google laat aan de Wall Street Journal weten zijn autonome auto’s verbeterd inzicht mee te willen geven. Er zou namelijk geklaagd zijn dat de auto’s zich onnatuurlijk gedragen, wat tot verwarring leidt bij andere weggebruikers. De auto’s blijven  onder meer bij kruispunten langer stil staan dan nodig. Ook nemen ze bochten veel te ruim.

Google-auto inzicht

De uitgever kreeg de mogelijkheid om de auto zelf te testen en stuitte inderdaad op een aantal vreemde handelingen van de auto. Zo duurde het dertig seconden voordat de Google-auto een t-splitsing betrad, waarna deze halverwege de splitsing stil ging staan. De auto had een voetganger aan de rand van de stoep gedetecteerd. Deze persoon stak echter niet over.

Verbeterd Google-auto inzicht

Google heeft de auto’s nu geprogrammeerd met data van Google Street View en kunstmatig intelligente software die werkt op basis van input van de sensoren die op de auto zijn bevestigd. De auto gaat daarbij uit van de meest gevaarlijke situatie die kan gebeuren en gebruikt daardoor frequent de rem. Doordat dit gedrag anders is dan dat van mensen achter het stuur leidt dit juist tot meer gevaarlijke situaties op de weg. Voor andere weggebruikers komen de beslissingen van de zelfrijdende auto namelijk onverwacht.

Chris Urmson, hoofd van de afdeling zelfrijdende auto’s bij Google, liet weten dat de auto’s inderdaad iets voorzichtiger zijn dan zou moeten. Het bedrijf is daarom bezig om de Google-auto menselijker te maken, zodat ze op basis van menselijk inzicht een situatie kunnen inschatten. Dit betekent overigens ook dat ze minder fraaie kanten van de bestuurders overnemen, zoals het afsnijden van bochten of het overgaan van een dubbele doorgetrokken streep als de situatie dit vereist. Deze ontwikkeling

Lees het laatste nieuws over Google

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.