Allo en Googles moeilijke geschiedenis met berichten-apps
Erwin Vogelaar

Google heeft een niet al te beste geschiedenis als het gaat om berichten-apps, maar met Allo en Duo wordt een nieuwe poging gedaan om iedereen Google te laten gebruiken.

Google berichten-apps

Google gaat proberen om met Allo mee te liften op de populariteit van apps als WhatsApp, Telegram en Facebook Messenger, maar elke keer dat het bedrijf zich bemoeit met onze gesprekken, heeft het weinig succes. Is Allo de manier om toch greep te krijgen op deze markt, of is het weer een recept voor mislukking?

Google kan een hoop dingen heel erg goed. Als het gaat om het zoeken van informatie, het versturen van e-mails, het vertalen van tekst, het herkennen van het gesproken woord en nog veel meer is Google ongeëvenaard. Maar als we het hebben over onze gesprekken via apps en het bieden van een sociaal netwerk, dan kan Google maar geen succesformule produceren. Nu probeert het bedrijf het weer met Allo, Duo en Spaces en uiteraard is er ook nog Messenger voor je sms-berichten en Hangouts voor je sms-berichten, chatgesprekken en tevens videogesprekken.

google berichten-apps

Al deze apps zullen voorlopig naast elkaar blijven bestaan, zodra Allo en Duo deze zomer lanceren. Terwijl andere bedrijven de focus op een enkele app leggen om zo de strijd met de concurrentie aan te gaan, lijkt Google vooral in gevecht met zichzelf te zijn. De consument blijft verward achter. Welke app moeten we nou gebruiken voor onze smsjes? Welke om te chatten? En waarom is er een app speciaal voor groepen en weer een andere speciaal voor videobellen? Dit is nog maar de start van alle vragen die Android-gebruikers later dit jaar zullen hebben.

Geschiedenis

De problemen met Google berichten-apps begonnen al met Google Talk, de chatfunctie die in Gmail gebruikt kon worden. Google Talk werd echter niet veel gebruikt, dus daarom werd het losgekoppeld en veranderd in Hangouts. Ook Hangouts werd nauwelijks gebruikt, vergeleken met de andere populaire chat-apps op de markt. Het leven van Google Wave duurde daarnaast niet lang en ook Google Buzz wist geen gebruikers vast te houden. Over Google+ hoeven we het helemaal niet meer te hebben.

google berichten-apps

Waarom wisten deze producten geen succes te behalen? Aan de ene kant probeerde Google gebruikers te winnen door de producten door onze strot te duwen, en dat schoot uiteraard in het verkeerde keelgat. De apps waren onder andere teveel verweven met andere Google-diensten. Daarnaast is het bijzonder moeilijk om gebruikers van hun favoriete apps los te trekken. Elke keer dat Google een nieuwe poging deed om ons via haar  apps te laten praten, zaten we al ergens anders zoals MSN of Twitter.

Hoewel de apps en programma’s van Google niet perfect waren, zaten ze over het algemeen best goed in elkaar. Zeker Hangouts is inmiddels een uitstekende app geworden en Google+ is een mooi sociaal netwerk. Het is echter niet zo dat gebruikers altijd de beste app kiezen. In Nederland is bijvoorbeeld WhatsApp ongekend populair, terwijl het in de verste verte niet de beste berichten-app op de markt is. Mensen kiezen een bepaalde app, omdat ze daar hun vrienden en familie kunnen vinden. Een nieuwe app moet dan wel heel goed zijn om die gebruikers weer weg te trekken.

Opinie: Googles visie op contact is te onpersoonlijk

Praktisch

Wat mensen voornamelijk zoeken is een app die praktisch is. WhatsApp heeft niet alle functies van bijvoorbeeld Telegram en het is ook niet heel mooi, maar het werkt snel en makkelijk als het puur gaat om het sturen van  chatberichten  naar elkaar. Door deze praktische inslag wist het al snel gebruikers voor zich te winnen. Die gebruikers blijven hangen, omdat iedereen de app heeft. Daarnaast gebruikt de gemiddelde smartphonegebruiker het liefst niet te veel apps. Ze blijven bij een beperkt aantal die ze vaak opstarten. Hier zit vaak maar één chat-app tussen.

berichten-apps

Of Allo een plekje tussen deze apps kan veroveren is nu de vraag. Het kan twee kanten opgaan. Het grootste selling point voor Allo is uiteraard Googles assistent die verwerkt zit in de app. Deze assistent kan de app veel praktischer maken dan de concurrentie. Toch kan de assistent er ook juist voor zorgen dat de focus van de berichten af gaat en dat dit voor de gebruikers als teveel gedoe wordt gezien.

Vergeleken met de vorige pogingen heeft Google met Allo wel de beste kans op slagen. Je hebt bijvoorbeeld geen Google-account of Google+-profiel nodig om de app te gebruiken, dus je wordt nergens tot verplicht. En terwijl Google met zijn vorige pogingen hetzelfde als de concurrentie bood, doet het nu iets compleet nieuws met de assistent. Google gaat proberen de regels van het chatten te veranderen, en dat kan zomaar gaan werken.

Lees het laatste nieuws over Google

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.