Opinie: Googles AI-toekomst is moeilijk te verkopen
Erwin Vogelaar

Googles Pixel 2-event focuste zich op kunstmatige intelligentie en de hardware om je daarmee te verbinden. Het bedrijf heeft echter moeite om deze boodschap te verkopen.

Google Event 2017

Net als vorig jaar hield Google op 4 oktober een evenement om zijn nieuwe producten te tonen. Vorig jaar lanceerde het bedrijf de eerste generatie aan Google-hardware, met de Pixel, Google Home, Google Wifi en Daydream View. Dit jaar was voornamelijk een voortzetting daarop, met opvolgers en enkele nieuwe producten. De nadruk lag echter op kunstmatige intelligentie, en dat is lastig te verkopen.

Hoewel de Assistant bij het Google-event in 2016 al een grote rol speelde, zijn de manieren waarop Google AI gebruikt alleen maar gegroeid. Google Assistant is bijvoorbeeld makkelijker bereikbaar via de goedkope Google Home Mini, of door te knijpen in de Pixel 2. De nieuwe premium Chromebook van Google, de Pixelbook, heeft de Assistant ingebouwd en de optionele pen laat je op een andere manier met de assistent in contact komen. Alles staat in het teken om je makkelijker te verbinden met kunstmatige intelligentie. Zo ook de nieuwe Pixel Buds met ingebouwde vertalingsdienst.

Van smartphones naar AI

De hoofdrol leek deze presentatie weggelegd voor de nieuwe Pixel 2 en Pixel 2 XL. Smartphones lijken echter tegenwoordig allemaal op elkaar. De schermranden worden kleiner, de camera’s steeds iets beter en we zien nieuwe manieren om je toestel te ontgrendelen. Hier zit geen spanning meer en dat weet Google ook. Daarom maakte Google-ceo Sundar Pichai bij de start van de presentatie direct weer duidelijk dat het bedrijf van “mobile first” naar “AI first” gaat.

google event 2017

Google legt daarom de focus op hoe iemand een smartphone gebruikt en niet op de telefoon zelf. Hoewel er best wat meer aandacht naar het design van de toestellen had kunnen gaan, is het terecht dat het bedrijf nauwelijks over specificaties en dergelijke heeft. Het belangrijkste is hoe kunstmatige intelligentie je op dat toestel helpt je leven makkelijker te maken.

Moeilijk te verkopen

Wat lastig is voor Google en andere bedrijven die kunstmatige intelligentie verkopen, is het idee dat de producten alleen maar beter worden in de toekomst. Dat is deels wel in te beelden. Vertalingen worden bijvoorbeeld strakker en de wereld wordt correcter herkent. Maar echt concreet is dit niet.

google event 2017

Dat is vooral duidelijk als je de presentatie van Google vergelijkt met die van Apple een maand geleden. Apples producten zijn wel concreet. Het bedrijf legt de nadruk op een paar functies, zoals bellen met de Apple Watch, draadloos opladen, het bijna voorkantvullende scherm van de iPhone X en Face ID. Daarnaast ging het voornamelijk over hardware, met onder andere weer een processor met een aparte naam en glazen achterkanten.

Overweldigend

Als Android-gebruiker ken je al deze nieuwe functies al, maar dat is voor Apple niet erg. Het werkt namelijk goed op een presentatie. Je wordt als kijker overweldigd door de bijzonder klinkende technologieën en flitsende beelden. Google is daarentegen een bedrijf dat eerder dit jaar Android 8.0 (Oreo) onthulde door een Android-poppetje met een Oreo-lijf klungelig te laten verschijnen. Nu probeert het bedrijf ons te vertellen dat de nieuwe apparaten later beter worden, omdat kunstmatige intelligentie de toekomst is.

google event 2017

Dat zal ook een probleem zijn voor Huawei, dat op 16 oktober zijn Mate 10 onthult met een chip met ingebouwde kunstmatige intelligentie. Ook Huawei maakt de belofte dat de toestellen in de toekomst beter worden. In de eerste teaser video merk je hoe lastig dit te verkopen is, met teksten als dat het toestel “leeft voor wat het volgende is” en “dit is geen smartphone, maar een intelligente machine”.

Ongeëvenaard

Google is ongeëvenaard als het gaat om kunstmatige intelligentie in consumentenproducten. Geen enkel ander bedrijf is zo goed in bijvoorbeeld foto’s en spraakassistenten. Dat is Googles kracht en hoofdmissie. Nu moet het bedrijf dat nog beter leren verkopen. Dat is moeilijk, want je hoort het niet te merken als Googles kunstmatige intelligentie echt goed werkt. Je merkt het pas als er fouten worden gemaakt.

Het grootste probleem blijft echter dat met deze focus op Google Assistant, al deze producten alleen verschijnen in landen waar de spraakassistent beschikbaar is. Dit betekent dat we er in Nederland en België voorlopig nog niets aan hebben. Een schrale troost is dat zodra de producten eindelijk hier lanceren, ze beter moeten zijn dan nu.

Lees het laatste nieuws over Google

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.