nexus oneDe Nexus One mag dan the next big thing zijn als het om Android-telefoons gaat, toch is het niet alleen goud wat er blinkt. Op de supportforums van Google zijn heel wat klachten te lezen van mensen die hulp zoeken, maar het niet kunnen vinden. De problemen zijn vooral ontstaan omdat Google een ander verkoopmodel heeft gekozen: normaal gesproken kopen Amerikanen hun mobiele telefoon bij een mobiele operator (er zit dan ook vaak een simlock op). Bij klachten en problemen bellen ze de helpdesk. Bij Google kan dat niet: je kunt niet even bellen met Google als je tegen een probleem aanloopt.

Er is in feite maar één plek waar je naartoe kunt: de supportforums van Google. Daardoor kan het grote aantal klachten wel eens vertekenen: alle vragen en klachten die bij andere toestellen onopgemerkt via de helpdesk worden afgehandeld krijg je als buitenstaander niet te zien. Bij de Google-supportforums kan iedereen meekijken met andermans sores. Er zijn mensen die zich dan maar tot HTC of T-Mobile wenden (T-Mobile zou het toestel immers ook gaan verkopen), maar ook daar weinig hulp krijgen. Eén gebruiker schrijft dat hij van T-Mobile te horen kreeg dat Google ze geen supportdocumenten heeft geleverd, waardoor ze niet zoveel kunnen doen.

De klachten gaan vooral over mensen die van mening zijn dat ze recht hebben op een gesubsidieerd toestel, vaste klanten van T-Mobile die boos zijn dat ze meer voor het toestel moeten betalen dan nieuwe klanten en mensen die last hebben van een haperende of niet-werkende 3G-verbinding. Ook in het bestelproces blijkt er wel eens iets mis te gaan: mensen hebben een bestelling geplaatst maar drie dagen later nog steeds geen bevestiging te hebben ontvangen.

Meer info: Google supportforum

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.