Google neemt deel van smartwatchmaker Fossil over: dit verandert er
Michel van 't Klaphek

Na HTC neemt Google ook een gedeelte van smartwatchmaker Fossil over. Wat betekent dit voor de toekomst van beide bedrijven? Dit zijn de drie veranderingen.

Google Fossil-overname: 3 veranderingen

Google betaalt Fossil een bedrag van 40 miljoen dollar, maar beide bedrijven blijven los van elkaar bestaan. De zoekmachinegigant neemt een deel van het personeel over en krijgt een aantal technologieën in handen.

1. Fossil blijft bestaan

Fossil staat bekend om zijn smartwatches en blijft die voorlopig nog zelfstandig uitbrengen. Google koopt een deel van het ontwikkelteam van de horlogemaker, maar maakt niet bekend hoeveel werknemers verhuizen. Wel weten we dat deze mensen aan de slag gaan met een nieuwe technologie die volgens Fossil “de markt kan veranderen.”

Fossil Q Founder

Bij Fossil blijven na de gedeeltelijke overname 200 personeelsleden werken op de ontwikkelafdeling. Voorlopig kunnen we dus nog ‘gewoon’ nieuwe smartwatches van het bedrijf verwachten.

Lees ook: Opinie: Wear OS heeft meer nodig dan een naamsverandering

2. Google neemt nieuwe technologie over

Google lijkt met name geïnteresseerd in een technologie die Fossil momenteel ontwikkelt, maar waar nog geen details over naar buiten zijn gebracht. Waarom de zoekmachinegigant per se deze techniek in huis wil halen is daarom niet duidelijk.

Wel zegt Stacey Burr, die verantwoordelijk is voor productmanagement van Wear OS, dat Google in staat is om deze technologie het ‘podium’ te geven dat het verdient. Bovendien was Fossil niet in staat om de techniek zelfstandig door te ontwikkelen, en moest men op zoek naar een investeerder. Dit is dus Google geworden.

Wear OS-update 2018

3. Wear OS wordt uitgebreid

Google heeft het niet officieel naar buiten gebracht, maar het lijkt logisch dat (een deel van) het nieuwe personeel ook aan Wear OS gaat werken. Dit besturingssysteem stond vroeger bekend als Android Wear en was lange tijd een enigszins ondergeschoven kindje, maar krijgt de laatste tijd steeds meer aandacht.

‘Wearables, gemaakt voor gezondheid, simpliciteit, personalisatie en gemak, hebben de mogelijkheid om mensen hun levens drastisch te verbeteren’, zo legt Burr uit. Google lijkt hiermee in het spoor van Apple te treden, dat zich eveneens steeds meer op het verbeteren van gebruikers hun gezondheid focust.

Volg het laatste nieuws over Wear OS

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.