boku betalingenGisteren schreven we over de betaalmethode Paymo, dat eigendom is van mobiele betaalaanbieder BOKU. Google heeft interesse getoond om dit bedrijf over te nemen, maar er blijken meer kapers op de kust: ook Apple zou de afgelopen tijd meermaals gesprekken met ze hebben gevoerd. Dreigt er weer een biedingsoorlog zoals eerder bij AdMob? In dit artikel kijken we naar de zakelijke kant van het verhaal.

Google en Apple hebben beide interesse getoond in BOKU, een start-up die zich gespecialiseerd heeft in mobiele betalingen. BOKU’s president en CEO Mark Britto heeft samen met medeoprichter Ron Hirson meerdere gesprekken op hoog niveau gevoerd met Google. Ze spraken met Michael Morrissey, die als director of engineering verantwoordelijk is voor mobiele diensten van Android.

Daaronder valt onder andere de Android Market, waar je momenteel alleen via Google Checkout kunt betalen. BOKU heeft al een systeem voor in app-aankopen voor Android ontwikkeld, waar Google mogelijk in geïnteresseerd is. Aanwijzingen daarvoor zijn te vinden in een artikel in de New York Times, waarin de auteur schrijft: “Google says it hopes to introduce a transaction feature for Android software that will allow purchases within apps, to help developers make more money.”

BOKU blijkt echter ook de afgelopen weken meermaals een bezoek te hebben gebracht bij topmannen van Apple in het nabijgelegen Cupertino. De betrokkenen willen er niets over kwijt.

ron hirsonDe gesprekken zijn nog in een vroeg stadium, maar het wijst er wel op dat de interesse in mobiele betalingen groeiende is. Apple schijnt wel degelijk plannen te hebben om BOKU te kopen, zo meldt Techcrunch. Van Google is dat nog niet zo zeker. Beide bedrijven raakten eerder verstrikt in een gevecht om AdMob (mobiele advertenties) over te nemen. Google won toen de strijd.

Door de rivaliteit van beide bedrijven zou Apple wel eens $250 tot $450 miljoen kwijt kunnen zijn om BOKU te kopen. Met $50 miljard cash achter de hand is het een klein bedrag voor Apple, maar de oprichters en investeerders van BOKU winnen de jackpot. Concurrenten van BOKU zijn bedrijven waar je misschien nog nooit van gehoord hebt, zoals Zong en Fortumo. Zelf ontstond BOKU in 2009 uit een acquisitie van Paymo en Mobillcash. Ze hanteren de merken BOKU voor uitgevers en Paymo voor consumenten.

Sterke punt van BOKU is dat ze veel contacten met mobiele operators wereldwijd hebben. BOKU beweert toegang te hebben tot een markt van 1,6 miljard consumenten over de hele wereld. Zo kun je bijvoorbeeld muziek, films en virtuele goederen aanschaffen door je telefoonnummer in te tikken, in plaats van een normale betaalmethode zoals een bankrekeningnummer of PayPal-account. BOKU levert dit onder andere aan Vodafone UK.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.