‘Google Glass te veel gehypet’
Gijs Ettes

Google heeft te veel aandacht gevestigd op Google Glass en er een hype rondom gecreëerd, waardoor veel mensen dachten dat de slimme bril al gereed was voor de consumentenmarkt. Dat zegt Astro Teller van onderzoekslab Google X.

Meer over de ‘Google Glass hype’

google glass hypeVolgens Teller, die sprak tijdens de South by Southwest Interactive conferentie in Austin, was het lanceren van het Google Glass Explorers-programma een goede beslissing, maar is er bij de marketing ervan het een en ander misgegaan. Daardoor zagen veel mensen Glass niet meer als een prototype, maar als een voltooid consumentenproduct.

Niettemin heeft het Explorers-programma veel belangrijke feedback opgeleverd en het debat over de invloed van camera’s op privacy nieuw leven ingeblazen, zo betoogt Teller. Ook heeft het Google inzicht gegeven in de sociale normen rondom en het gebruik van wearables.

Begin dit jaar kondigde Google aan te stoppen met het Explorer-programma en de verkoop van de 1500 dollar kostende testversie van Glass. De ontwikkeling van de slimme bril is echter voortgezet binnen een nieuwe Glass-divisie die Nest-topman Tony Fadell leidt. De eerdere  leidinggevende van de afdeling, Ivy Ross, is nog steeds  verantwoordelijk voor de dagelijkse activiteiten, maar rapporteert haar  bevindingen aan Fadell.

Een nieuwe versie van Glass is naar verluidt al getoond aan ontwikkelaars die zich richten op de zakelijke markt. Volgens Fadell krijgt de nieuwe versie van de bril  niet opnieuw een publieke bètatest, maar wel een traditioneler ontwerp en een betere accuduur.

→ In ons artikel Google Glass stopt?  duiken we in de huidige situatie en toekomst van Glass

Google Glass videoreview

Het laatste nieuws over Google Glass

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.