Google stopt met het Explorer-programma en de verkoop van de testversie van Glass. De ontwikkeling van de slimme bril wordt echter voortgezet binnen een nieuwe Glass-divisie die Nest-topman Tony Fadell gaat leiden.
Lees verder na de advertentie.
De huidige leidinggevende van de afdeling, Ivy Ross, blijft verantwoordelijk voor de dagelijkse activiteiten, maar rapporteert straks alle bevindingen aan Fadell. Fadell is de huidige ceo van Nest, de startup achter de slimme thermostaat. Nest blijft zelfstandig en onafhankelijk opereren en Fadell blijft daar aan het hoofd staan.
Google Glass zelfstandig verder onder leiding van Fadell
Voor topman Fadell betekent dit een grotere zeggenschap binnen Google. Vorig jaar kocht de zoekmachinegigant zijn bedrijf en product voor meer dan 2,7 miljard euro. Fadell kan voor Google heel waardevol zijn op het gebied van hardware, omdat de man ook bij Apple veel ervaring heeft opgedaan tijdens de ontwikkeling van de iPod en iPhone. Fadell kan met zijn hardware-kennis wellicht voor Google een nieuwe markt aanboren voor Glass. Het blijft echter onduidelijk welke plannen Google en Fadell voor Glass hebben.
Nu Google Glass als zelfstandige afdeling verdergaat, betekent dat het einde voor het Google Glass Explorer-programma. In de twee jaar dat dit programma liep, konden verschillende geïnteresseerden de slimme bril bestellen en uitproberen. De kosten bedroegen 1500 dollar voor één bril. De Glass-eigenaren bestonden veelal uit zogeheten early adopters die de nieuwe gadget graag uit wilden proberen, en ontwikkelaars.
Glass at Work blijft bestaan
Google maakt verder bekend dat Google Glass at Work wel blijft bestaan, maar geeft geen informatie over toekomstige Glass-producten. Met Google Glass at Work wil Google verschillende apps en oplossingen voor bedrijven creëren, die gebruikmaken van de slimme bril. Glass kan bijvoorbeeld snel accurate informatie over bestellingen binnen een magazijn weergeven of chirurgen helpen tijdens een operatie. Google besloot dit programma op te zetten nadat het meer succes boekte op de zakelijke markt en consumenten nog maar weinig interesse toonden.