In Google Maps kom je nu nog nauwelijks advertenties tegen, maar daar gaat verandering in komen. Het bedrijf zegt nieuwe reclamemethodes te zoeken voor de navigatiedienst.
Lees verder na de advertentie.
Google Maps-advertenties worden gepersonaliseerd
Google Maps vierde onlangs zijn veertiende verjaardag, en de navigatiedienst kent inmiddels honderden miljoenen gebruikers wereldwijd. Toch levert Maps Google relatief weinig geld op: de fabrikant houdt zich aardig in met het plaatsen van advertenties. Daar komt binnenkort mogelijk verandering in, blijkt uit een verhaal van Bloomberg.
Het zakenblad sprak met de zoekgigant over de navigatiedienst. Er zouden serieuze plannen zijn om meer advertenties toe te voegen aan Maps. Dat wordt weloverwogen gedaan: de reclame mag niet in de weg zitten, en mag de privacy van de gebruikers niet teveel aantasten.
Philipp Schindler, Chief Business Officer van Google, zegt dat het bedrijf de Google Maps-‘ervaring’ opdeelt in vier vlakken. Primair is het navigeren, daarna het zoeken naar specifieke diensten in de buurt (zoals ‘pizza’ of ‘aannemer’), daarna het checken van aanbevelingen voor interessante locaties en tot slot het vinden van specifieke bedrijven (zoals het adres van de accountant in de buurt).

“Als je nadenkt over de verdienmodellen van Google Maps op basis van die vier ervaringen – dan moet je denk ik erg voorzichtig zijn met die eerste,” aldus Schindler. Gebruikers willen niet gestoord worden tijdens het navigeren, dus zien dan liever geen reclame in beeld. “Maar ik denk dat [de andere drie]
wel een heel, heel interessant gebied zien voor ons in de toekomst.”
Aanbevelingen mogen niet in de weg zitten
Google wil gebruikers straks gesponsorde aanbevelingen doen die relevant zijn, zonder de privacy teveel aan te passen. Gebruikers moeten hun toestemming geven voordat locatiedata gebruikt wordt voor advertenties, zegt Schindler. “We willen aanbevelingen doen voor dingen in de buurt, en ze laten zien op een manier die je gebruikservaring niet in de weg zit,” geeft Rajas Moonka aan in het interview. Moonka is hoofd productmanagement bij het Google Maps-team.
Het bedrijf experimenteert nu nog op zeer kleine schaal met verschillende soorten advertenties. Zo worden er soms gekleurde pinnetjes aangegeven voor alle restaurants van McDonalds of Burger King, of krijg je tijdens de navigatie de suggestie om ‘rechtsaf te gaan bij de Starbucks’. “We zijn heel voorzichtig om niet te agressief te zijn naar onze gebruikers, omdat we niet willen dat die gebruikers overweldigd raken door de advertenties,” zegt Moonka.
Concrete plannen voor meer advertenties worden nog niet genoemd, maar volgens Bloomberg wordt Google Maps de komende tijd een belangrijke pijler binnen Google voor meer inkomsten. Als dat klopt, kunnen we waarschijnlijk binnen enkele maanden al meer advertenties en andere aanpassingen aan de navigatiedienst verwachten.
→ Wil je Google Maps en andere apps veilig gebruiken onderweg? Lees dan ook onze Android Auto gids
Lees het laatste nieuws over Google Maps
- “Nieuwe” Google Maps-app nu ook op Android Auto (27-11)
- Digitaal tijdreizen: bekijk je straat, stad of land in het verleden (9-11)
- Deze 6 Google Maps-functies moet je proberen als je in Amsterdam bent (31-10)
- In 5 stappen offline navigeren met Google Maps (+ video) (27-6)
- Google laat je om gebouwen vliegen in Amsterdam met Immersive View (15-6)