Het is duidelijk te merken dat mobiele apps in de lift zitten. Google merkt dat ook: het gebruik van Google Maps op mobieltjes zal in juni groter zijn dan het desktopgebruik. Dat werd bekendgemaakt door Google’s vice-president Marissa Mayer tijdens de TechCrunch Disrupt-conferentie. Ze werd op de conferentie, die deze week in New York plaatsvindt, geĂŻnterviewd door de bekende blogger Michael Arrington.
Mayer is hoofd van locatiediensten en lokale diensten en houdt zich daarom bezig met producten zoals Google Maps. De app voor Google Maps is op 200 miljoen mobiele apparaten geïnstalleerd, aldus Mayer. Mensen gebruiken de app om routes te plannen of om zichzelf te oriënteren op een onbekende plek. In toenemende mate doen ze dat ook op hun mobieltje, terwijl ze onderweg zijn. Terwijl je vroeger voor vertrek nog even een routebeschrijving uitprintte en een kaart van de omgeving opzocht, doen mensen dat nu mobiel.
Lees verder na de advertentie.
Momenteel komt 40 procent van de kaartgerelateerde zoekopdrachten bij Google via mobiele apparaten. “Dat is erg hoog”, vindt Mayer. In het weekend loopt het zelfs op naar meer dan 50 procent. Volgende maand zal ook op werkdagen het aantal mobiele zoekopdrachten boven de 50 procent liggen, verwacht Mayer. Helaas wilde ze niet zeggen hoe het met normale zoekopdrachten zit: wordt daar ook al het merendeel van de zoekopdrachten mobiel uitgevoerd? Wel wilde ze iets kwijt over Google Places, waarmee je nuttige plaatsen in je omgeving kunt vinden en waarderen. Rond de 20 procent van alle zoekopdrachten in Google hebben betrekking op lokale plaatsen. En bij deze lokale zoekopdrachten wordt 40 procent op het mobieltje uitgevoerd.