Google Maps krijgt advertenties om gesponsorde bedrijven prominenter in beeld te brengen. Vooral kleinere restaurants en winkels zouden hier hun voordeel mee kunnen doen.
Lees verder na de advertentie.
Zo werken Google Maps reclames
De keuze om Google Maps van advertenties te voorzien is opvallend, omdat de app tot nu weinig tot geen reclames had. In plaats van dat er een balk in beeld verschijnt met daarop een advertentie, worden de reclames in Google Maps zelf verwerkt.

Als je voortaan een route plant of op zoek gaat naar een restaurant in de buurt, zullen gesponsorde bedrijven prominent in beeld verschijnen met een gekleurde `pin`. Dit moet er volgens Google voor zorgen dat meer mensen naar deze locatie toegaan. Zoek je bijvoorbeeld naar een restaurant, dan kan het gebeuren dat een gesponsorde eettent bovenaan komt te staan in de resultaten. Dit is te vergelijken met de manier waarop Googles zoekmachine advertenties bovenaan in de zoekresultaten zet.
Deze pins zijn paars in plaats van rood, zodat jij als gebruiker weet dat het om een Google Maps reclame gaat. De reclames kun je zowel in de app als op de desktop-versie verwachten. Google maakte de komst van advertenties in haar navigatie-app bekend via een blogpost. Wanneer deze gesponsorde pins zullen verschijnen is nog niet bekend.
Lees het laatste nieuws over Google
- Privacy op een Chromecast: zo verwijder je digitale sporen (25-9)
- ‘Alle specificaties Google Pixel 8 en 8 Pro gelekt, krijgen 7 jaar updates’ (25-9)
- Android-tips: zo betaal je met een smartwatch van ieder merk (23-9)
- Krijgt jouw telefoon een Android-update? Check het in ons overzicht – week 38 (22-9)
- Gerucht: Google Pixel 8a nu al te zien op foto’s (22-9)