Deze stappen zetten Google en Facebook tegen nepnieuws
Thomas Haenen

Google gaat strenger optreden tegen sites die hun geld verdienen aan nepnieuws. Het lijkt een reactie op de recente Amerikaanse verkiezingen, waarbij verzonnen artikelen mogelijk effect hadden op stemgedrag.

Hoe Google nepnieuws stopt

Websites die misleidende artikelen plaatsen kunnen straks geen geld meer verdienen via Google, zo meldt persbureau Reuters. Sites met nepnieuws mogen niet meer meedoen aan Google’s AdSense-programma, waarmee je gemakkelijk advertenties toevoegt aan je website. Het persbureau meldt bovendien dat soortgelijke sites niet meer mogen adverteren op Facebook.

Beide bedrijven lijken de stappen te zetten als gevolg van de recente presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten. Tijdens de verkiezingscampagne werden grote hoeveelheden nepnieuws verspreid via sociale media. Zo waren er sites die Hillary Clinton betichtten van moord, grootschalige corruptie en allerlei uitspraken die ze in werkelijkheid nooit maakte.

sociale netwerken-apps

Dergelijke berichten werden op grote schaal gedeeld via sociale media, en stonden daarbij tussen gevestigde namen als The New York Times. Ook op Google weten sites met volledig verzonnen berichten erg goed te scoren; daar doken ze vaak op tussen bekende, betrouwbare publicaties.

Buzzfeed ontdekte onlangs dat veel van de sites die nepnieuws verspreiden gevestigd zijn in Macedonië. Vanuit daar wordt op grote schaal nieuws verzonnen dat de aandacht moet trekken. Meer aandacht leidt immers tot meer bezoekers, waar weer meer aan verdiend kan worden. Google zegt dat het al langer aan stappen tegen nepnieuws werkt en gaat deze zo snel mogelijk implementeren.

Nepnieuws in je zoekresultaten

Opvallend is dat beide bedrijven vooralsnog niets doen aan de organische resultaten. In de gewone zoekresultaten duikt voorlopig nog altijd nepnieuws op, en gebruikers kunnen de berichten vrijuit blijven delen via Facebook. Dat heeft er mogelijk deels mee te maken dat deze bedrijven voornamelijk leunen op automatisering in hun filtering, en dat het voor computers niet altijd even makkelijk is echt nieuws van nepnieuws te onderscheiden.

Mark Zuckerberg, de CEO van Facebook, gaf onlangs aan zich geen zorgen te maken dat het nepnieuws op zijn site de verkiezingen heeft beïnvloed. “Van alle content op Facebook is meer dan 99% van wat mensen zien authentiek. Slechts een zeer klein deel is nepnieuws,” aldus Zuckerberg. Volgens Buzzfeed wordt er bij Facebook intern echter naar manieren gekeken om betere filters tegen nepnieuws te bieden.

Lees het laatste nieuws over Google

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.