Nieuws op tablets biedt kansen voor kranten die het moeilijk hebben. Dat denkt Hal Varian, hoofdeconoom bij Google. Varian ziet dat tablets populairder zijn dan smartphones en pc’s voor het lezen van nieuws in de vroege ochtend en avond. Daarnaast kunnen lezers dankzij nieuws op tablets op meer momenten op de dag bereikt worden.
Het gebruik van kranten verschilt uiteraard wel sterk van tablets. Waar de krant gemiddeld 25 minuten wordt gelezen, brengen tablet-gebruikers (in de VS en Groot-Brittannië althans) slechts 2 tot 4 minuten door op een nieuwssite. Op dit moment halen kranten circa 12,5 procent van hun advertentie-inkomsten uit online advertenties.
Lees verder na de advertentie.
Nieuws op tablets: populair en snel
64 procent van alle tabletgebruikers leest wel eens nieuws op zijn apparaat. Volgens Varian is het belangrijk dat hierop wordt ingespeeld met actueel en diepgaand nieuws, niet in de laatste plaats om ervoor te zorgen dat lezers meer tijd doorbrengen op online nieuwssites. Als dit gebeurt, zullen lezers vaker klikken op advertenties, met hogere opbrengsten als gevolg.
In onderstaande grafiek is goed te zien dat tablets vooral in de ochtend en avond populair zijn voor het nuttigen van nieuws. Kranten kunnen hierop inspelen door een slimme contentstrategie en interactieve artikelen die snel het laatste nieuws brengen en duiden.