Google Play gaat binnenkort advertenties in zoekresultaten tonen
Wouter Nijsen

Google gaat binnenkort  advertenties in Google Play tonen. Wanneer gebruikers naar een app zoeken, krijgen ze hierdoor gesponsorde zoekresultaten te zien.

Google Play advertenties

Google Play advertentiesDat heeft Google zojuist bekendgemaakt in een officiële blogpost. De gesponsorde zoekresultaten zijn  vooral erg gunstig voor ontwikkelaars waarvan apps maar moeilijk worden gevonden. Door Google Play advertenties in te kopen, worden applicaties veel vaker en sneller  opgemerkt door gebruikers.  Een nieuwe manier om reclame te maken voor een  Android-applicatie als het ware.

Voordat de Google Play advertenties naar het grote publiek worden uitgerold, start Google eerst met een test. Een kleine groep gebruikers krijg de komende weken al de gesponsorde zoekresultaten te zien. Ook is er vooralsnog maar een klein aantal partijen dat deel mag nemen aan het advertentieprogramma. Wel is het aannemelijk dat deze na verloop van tijd wordt uitgebreid.

Aan de hand van een geel `Ad`-labeltje zijn gesponsorde applicaties  in Google Play te herkennen. Sundar Pichai, topman bij Google, geeft aan  dat het nieuwe advertentiemodel erg gunstig voor ontwikkelaars. In de normale  zoekmachine van Google zijn gesponsorde resultaten erg succesvol, en Pichai denkt dat dit ook op de appwinkel van Android van toepassing zal zijn.

Lees meer over Google Play

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.