Google gaat op korte termijn het Google Play design op de schop nemen. De app-winkel gaat gebruikmaken van het ‘Material design’ dat Google vorige maand tijdens de ontwikkelaarsconferentie Google I/O onthulde en dat een belangrijk onderdeel wordt van Android L, de nieuwe versie van het mobiele besturingssysteem. Het material design kenmerkt zich door een universeel uiterlijk met simpelere interface-elementen, meer 3D-effecten, nieuwe animaties en schaduwen. Daarnaast krijgen gebruikers meer feedback als ze op interface-elementen klikken.
Qua functionaliteit is het nieuwe Google Play nagenoeg ongewijzigd, maar de app-pagina’s zijn volledig onder handen genomen met een nieuw ontwerp dat rustiger oogt en meer ruimte biedt voor gebruikersbeoordelingen. De beschrijvingen van apps zijn full-screen te bekijken en de wijzigingen die updates met zich meebrengen, worden alleen getoond als de app ook daadwerkelijk op je Android-toestel staat.
Lees verder na de advertentie.
Google Play design nog functioneler
Het nieuwe Google Play design bevat nieuwe icoontjes die tonen in welke categorie een app valt en biedt meer ruimte voor afbeeldingen en video’s van apps. Op die manier krijg je sneller een indruk van de werking van een app, voordat je deze installeert.
Daarnaast is aanvullende informatie als de laatste update, downloadgrootte en het versienummer verplaatst naar de volledige beschrijving van een app. Tot slot handig is dat je in de beschrijving snel kunt checken welke machtigingen een app vereist.
Wil je aan de slag met het nieuwe Google Play design, dan kun je via deze link het apk-bestand downloaden en installeren. Het vernieuwde ontwerp wordt ergens de komende dagen door Google uitgerold.