motorola-honeycomb-tabletDe rechtszaak die momenteel tussen Google en Oracle speelt, levert interessante informatie  op. Zo blijkt dat de eerste Android-toestellen die Google op de markt verwachtte, sterk op de BlackBerry leken. Uiteindelijk bleken de meeste toestelmakers de voorkeur te geven aan een iPhone-achtig uiterlijk. Ook blijkt uit de rechtbankdocumenten, dat Google een veel groter succes had verwacht op het gebied van Android-tablets.

In juli 2010 verwachtte de top van Google dat tablets met Android 3.0 Honeycomb enorm zouden aanslaan. Ze rekenden erop dat Android een derde van de tabletmarkt in handen zou krijgen. Dat blijkt uit een interne presentatie, die in de Oracle-zaak is gebruikt.

De presentatie toont gedetailleerde informatie. Eind 2011 zouden er al 10 miljoen Honeycomb-tablets verkocht moeten zijn. In plaats daarvan ging de verkoop van Honeycomb-tablets moeizaam. Het zorgde ervoor dat de uitrol van Android op smartphones ook vertraging opliep. In 2010 verwachtte Google dat er maar een half miljoen Android-tablets verkocht zouden worden. Google vroeg de partners om geen tablets met Android 2.2 (Froyo) uit te brengen. Toch brachten Samsung en een hoop kleinere fabrikanten tablets met Android 2.2 op de markt. Samsung beweerde eind 2010 twee miljoen Galaxy Tabs te hebben verscheept, maar gaf later toe dat het niet om verkochte toestellen ging. De toestellen waren geproduceerd en bevonden zich ergens in de distributieketen, maar niet in handen van consumenten. Ter vergelijking: Apple verkocht in 2010 14,8 miljoen iPads. Google verwachtte dat dankzij Honeycomb 10 miljoen tablets in 2011 en nog eens 20 miljoen tablets in 2012 verkocht konden worden.