Google is gestart met de uitrol van een grote update voor de mobiele versie van zijn zoekmachine, waardoor mobielvriendelijke websites de voorkeur krijgen boven websites die niet zijn geoptimaliseerd.
Lees verder na de advertentie.
Flinke update voor Googles mobiele zoekmachine
De update, die door sommigen ‘Mobilegeddon’ wordt genoemd, werd afgelopen februari aangekondigd en wordt wereldwijd doorgevoerd. Al eerder kregen websites die geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik hiervoor een label, maar nu zullen ze dus ook hoger terugkomen in de mobiele zoekresultaten. De update heeft geen effect op de wijze waarop zoekresultaten op een laptop en tablet worden getoond; hier kan nog steeds worden doorverwezen naar desktopsites. Hetzelfde geldt voor nieuws, video’s en lokale resultaten op je smartphone.
De gevolgen voor website-eigenaren zijn naar verwachting groot. Volgens een rapport van comScore uit 2014 zijn smartphones inmiddels verantwoordelijk voor 60 procent van het online verkeer. Ook het verkeer dat Google ontvangt is voor een groot gedeelte afkomstig van Google. Hierdoor is de kans aanwezig dat sites die nog niet zijn geoptimaliseerd een teruggang in hun verkeer zullen zien.
Google spoort ontwikkelaars van websites aan om hun website te optimaliseren voor mobiel gebruik. Ook is er een tool waarmee gecontroleerd kan worden of een website voldoende mobielvriendelijk is.
Het laatste nieuws over Google
- Laatste beveiligingsupdate van 2023 rolt uit voor Google Pixels (6-12)
- YouTube ziet er nu kleurrijker uit op de Chromecast met Google TV (1-12)
- Hoe zit het met privacy in Android Auto? (30-11)
- Oude smartphone? Binnenkort geen Chrome en Google Agenda meer (28-11)
- Let op: Google verwijdert oude Gmail-accounts vanaf 1 december (27-11)