android-reclameDe Federal Trade Commission (FTC) heeft Google goedkeuring gegeven om de mobiele reclamedienst AdMob over te nemen. De goedkeuring hing af van het feit of Google teveel controle zou krijgen over de online advertentiemarkt. Maar nu Apple het bedrijf Quattro Wireless heeft overgenomen en het iAd-platform heeft aangekondigd, vindt de FTC dat er geen sprake zal zijn van een monopolie. Volgens de FTC komt er vanuit Apple voldoende concurrentie voor AdMob. Het maakt daarbij niet uit of het bedrijf eigendom van Google is of niet. Google heeft nu de handen vrij om advertentiediensten in Android in te bouwen.

Gisteren bleek bij de lancering van Android 2.2 bijvoorbeeld dat je reclames te zien krijgt wanneer je met Google Maps iets opzoekt in de buurt. Je kunt dan een reclamebanner voor een sushi-restaurant in de buurt te zien krijgen, maar Google heeft ook een ‘expandable ad format’ gepland waarbij gebruikers liever op dezelfde webpagina blijven en een uitklappende banner bekijken, in plaats dat ze worden weggestuurd naar een andere webpagina. Google is van plan om advertenties te tonen die relevant voor de context zijn. Ook komt er Adsense voor mobiele apps.

google-ads

AdMob-oprichter en CEO Omar Hamoui zegt:

We are extremely pleased with today’s decision from the Federal Trade Commission to clear Google’s acquisition of AdMob. Over the past six months we’ve received a great deal of support from across the mobile industry – and we deeply appreciate it. Our focus is now on working with the team at Google team to quickly close the deal.

Achtergrondinformatie is te vinden bij de FTC, Google en AdMob

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.