ipod touchDan Frommer schrijft op Silicon Alley Insider vandaag dat er een missend puzzelstukje in het succesverhaal van Android is. Namelijk een apparaat zonder abonnement en zonder 3G, zodat Android voor een grote groep mensen bereikbaar wordt. Dat is goed voor ontwikkelaars, want ze krijgen toegang tot een veel grotere afzetmarkt. En het is goed voor de gebruikers, want die hebben veel meer keus. Bovendien is het goed voor de Android-statistieken, want in onderzoeken naar het marktaandeel van mobiele besturingssystemen profiteert de iPhone nu vaak extra omdat ook gebruikers van de iPod touch worden meegeteld.

Nu zullen mensen misschien zeggen: zo’n apparaat is er toch al? De Android-versie van de Archos 5 ligt in de winkel. Maar het apparaat van Archos is eigenlijk meer een tablet en het probleem met de software is dat veel applicaties er juist niet op werken. Een andere optie is de Creative ZiiEGG, een PMP bedoeld voor ontwikkelaars. Verder is er ook een Android-developertelefoon te koop, die je zonder abonnement kunt afsluiten.

Maar het is toch allemaal niet hetzelfde. Loop je de eerste de beste Dixons of electronicawinkel in, dan sta je vijf minuten later met een iPod touch op straat, waar je 95% van de beschikbare iPhone-applicaties op kunt installeren.

Dan Frommer redeneert dat er geen kritische massa aan apparaten en applicatiekopers zal komen, als niet meer naar het ecosysteem van Apple en de App Store wordt gekeken. Bijna eenderde van de 50 miljoen iPhone OS-apparaten blijkt een iPod touch te zijn. Dat zijn bij uitstek potentiële games- en muziekkopers.

Je zou het natuurlijk ook van de andere kant kunnen bekijken: is Android eigenlijk niet gewoon een telefoonplatform en is dat niet zoals de meeste mensen het zien? Misschien is er helemaal niet zo’n grote markt voor Android-apparaten zonder telefoonfunctie. Misschien is er een reden waarom apparaten zoals de Nokia N800 en N810 eigenlijk nooit een massamarkt hebben aangesproken. Bij de iPod touch zit dat misschien anders: het combineerde twee producten die al succesvol waren: de iPhone en de iPod. Android krijgt te maken met fabrikanten die de mediaspelers juist door het succes van de iPod de afgelopen jaren links hebben laten liggen. De enige grote partij die (althans in de VS) een concurrent op de markt heeft gebracht is Microsoft met de Zune. Maar de kans dat Microsoft een Zune-mediaspeler gaat maken is vrijwel nul.

Dan Frommer geeft in zijn artikel een heel andere kijk op de zaak: hij is van mening dat een iPod touch-achtig apparaat alleen kan slagen als het net zo goed is als het grote voorbeeld: de iPod touch. Maar zelfs dan missen de meeste fabrikanten de marketingslimheid van Apple.

Meer info: Business Insider

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.