
De Android Market ligt mijlenver achter op Apple’s App Store als je puur naar de cijfers kijkt. Honderdduizend apps… daar kan Android nog nauwelijks aan tippen. Toch maakt het niet uit, meent voormalig Google-medewerker Greg Stein: het gaat niet om de pure aantallen, maar om het aantal relevante apps. Er zijn weliswaar meer dan 100.000 iPhone-applicaties, maar er passen nog niet eens een paar honderd op je iPhone-startscherm. Als Android-gebruiker ben je niet eens zozeer in het nadeel, want alle applicaties die je nodig hebt zijn er al.
Alle applicaties die Greg voorheen op zijn iPhone gebruikte zijn ook beschikbaar op het Android-platform. Daardoor heeft de App Store in feite geen concurrentievoordeel meer. Greg stelt dan ook de vraag: “Hoeveel mensen zijn er nu eigenlijk, die al die 100.000 applicaties willen gebruiken”.
Lees verder na de advertentie.
Tegenwoordig werkt Greg als ontwikkelaar bij de Apache Software Foundation en heeft daardoor geen directe belangen meer bij Google. Hoe meer applicaties, hoe groter de kans dat jouw gewenste applicatie er tussenzit. Maar toch: voor een gewone gebruiker zijn zo’n 100 applicaties interessant, waarvan ze er gemiddeld zo’n 65 stuks installeren. Google en alle andere iPhone-concurrenten die volgens de pure cijfers achterlopen op Apple, moeten zich niet drukmaken over het uitbrengen van zoveel mogelijk apps, maar zich focussen op de juiste basisapplicaties – en op het verkopen van zoveel mogelijk toestellen. Er blijkt een lineaire relatie tussen het aantal verkochte telefoons en het aantal ontwikkelaars. “The app thing is a reflection of how many phones you’ve sold. That’s what developers invest in”, zegt Rubin. Ontwikkelaars investeren het liefst tijd in applicaties als een platform succesvol is en groeit. Bij Android is dat het geval.
Via: Blog PRNG (Greg Stein)