foutjeNatuurlijk gebeurt het wel eens dat een smartphone kapot gaat, maar hoe vaak komt dit eigenlijk voor? Dit verschilt per fabrikant. De iPhone 4 is de betrouwbaarste telefoon. Slechts 2,1 procent van de telefoons moet binnen 12 maanden gerepareerd of vervangen worden in verband met een storing (bijv. door een productiefout). Dit blijkt uit gegevens van het bedrijf Square Trade. Motorola (2,3 procent) en HTC (3,7 procent) scoren ook prima. Andere smartphones van bijvoorbeeld Samsung, Dell en Sony Ericsson halen een percentage van 6,7 procent.

grafiek1

De bovenstaande grafiek is opgesteld door Square Trade, een bedrijf dat verzekeringen voor producten verkoopt. Square Trade heeft meer dan 50.000 problemen met smartphones onderzocht en de gegevens geanalyseerd.

Als een telefoon gerepareerd moet worden, dan is er vaak geen sprake van een productiefout, maar van schade. In 75 procent van de gevallen is de gebruiker zelf verantwoordelijk, bijvoorbeeld door valschade of waterschade.

De minste ongelukken gebeuren met de BlackBerry. De meeste ongelukken vinden plaats met de iPhone 4. 13,8 procent van de iPhone 4-gebruikers maakt binnen twaalf maanden gebruik van de verzekering. Square Trade onthult niet waarom de iPhone 4 zo vaak gerepareerd moet worden, want deze telefoon is volgens de eerste grafiek het betrouwbaarst.

grafiek2

Uit het onderzoek blijkt dat smartphones degelijker zijn dan bijvoorbeeld laptops, netbooks en simpele mobiele telefoons. Toch zijn digitale camera’s nog betrouwbaarder. Camera’s hoeven namelijk minder vaak terug naar de fabriek in verband met productiefouten.

Bron: BGR

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.