Waarom HTC in 2016 minder focust op smartphones
Gijs Ettes

HTC gaat minder focussen op de ontwikkeling van smartphones en zich meer richten op virtual reality en wearables. Een opvallende stap voor het Taiwanese bedrijf dat zich tot nu toe voornamelijk op telefoons richtte.

HTC focus: van smartphones naar vr en wearables

HTC baarde tijdens elektronicabeurs CES geen opzien met nieuwe smartphones, maar met de aankondiging van een verbeterde versie van zijn vr-bril en de samenwerking met sportmerk Under Armour. De HTC Vive Pre heeft onder meer de beschikking over een camera aan de voorkant, betere displays en verwisselbare schuimrubberen inzetstukken voor meer draagcomfort. De release van de vr-bril staat gepland voor april.  In samenwerking met Under Armour werden een fitnesstracker, slimme weegschaal en een hartslagmeter onthuld. De gadgets kunnen los gekocht worden, maar ook in een Healthbox die 400 dollar moet gaan kosten. Later dit jaar worden de apparaten internationaal uitgebracht.

htc focus

Over aankomende smartphones van HTC is minder duidelijkheid. Er gaan geruchten over een opvolger van de HTC One M9, maar wanneer die precies verschijnt, is niet bekend. Naar eigen zeggen vindt HTC de smartphonemarkt nog steeds belangrijker, maar gaat het bedrijf zich de komende tijd toch meer richten op `het creëren van een natuurlijke extensie naar andere verbonden apparaten zoals wearables en virtual reality`.

HTC is realistischer geworden en bewuster van de concurrentie, aldus ceo Cher Wang.  “Het probleem is de competitie van bijvoorbeeld Apple en Xiaomi, die investeren in de markt en veel besteden aan communicatie en marketing.“ Bovendien, zo zegt Wang, is de concurrentie uit China moordend.  Omdat HTC het op de smartphonemarkt lijkt te gaan verliezen, richt het zich op nieuwe productengroepen waar het denkt wel een verschil te kunnen  maken.

Moordende concurrentie

Ook op het gebied van wearables en vr kan HTC echter op de nodige concurrentie rekenen. Fitbit leidt de markt voor wearables, op de voet gevolgd door Apple. Op plek 3 staat de Chinese fabrikant Xiaomi, die een aandeel probeert af te snoepen door zich op de onderkant van de markt te richten.  En dan zijn er nog Samsung, Pebble en Garmin die elkaar beconcurreren met nieuwe wearables en een goedgevulde portemonnee. Het is de vraag of  HTC overtuigend en innovatief  genoeg is om consumenten aan zich te binden en het verschil te maken.

Bovendien wordt op het gebied van virtual reality de concurrentie steeds heviger. Oculus kondigde vorige week de consumentenversie van zijn vr-bril aan, al is die met 699 euro niet voor iedereen geschikt.  Een aantrekkelijker alternatief voor wie met vr wil kennismaken is de 99 euro kostende Samsung Gear VR. Wel is deze bril stukken minder geavanceerd en is een  toestel uit de  Galaxy S6- of Galaxy Note-reeks vereist om hem te kunnen gebruiken.

Qua mogelijkheden, beeldkwaliteit en prijs zal  HTCs bril vooral met de Oculus Rift gaan concurreren. De markt voor virtual reality staat natuurlijk nog steeds in de kinderschoenen. Daardoor is het duur voor gebruikers om in te stappen en is er ook nog eens weinig vr-content beschikbaar. Hier  kan HTCs nieuwe focus verandering in brengen, maar we betwijfelen of de fabrikant genoeg aan vr kan verdienen om het hoofd boven water te houden.

Opinie: waarom het einde van HTC nabij is

Het laatste nieuws over HTC

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.