HTC interview Mark MoonsTussen alle persconferenties en hands-on sessies door hadden we tijdens het Mobile World Congress ook nog tijd om te spreken met Mark Moons, Regional Director van HTC West Europa. We blikten met hem terug op de kwartaalcijfers van HTC, de onthulling van de Desire 816 en de koers die HTC vaart in 2014.

Ons interview met Mark startte met cijfers: in het laatste kwartaal van 2014 boekte HTC immers voor het eerst sinds lange tijd weer een kleine winst. De nettowinst kwam uit op 7,5 miljoen dollar; nog steeds erg weinig, maar het laat zien dat HTC weer omhoog krabbelt. “In het laatste kwartaal van 2013 noteerden we zwarte cijfers, mede dankzij de verkoop van de aandelen van Beats Electronics. Daarnaast was het operationele verlies van HTC minder dan een kwartaal eerder, dus wat dat betreft zit er een stijgende lijn in”, aldus Mark. Ondanks dat HTC niet langer aandeelhouder is van Beats, is de verwachting dat het samenwerkingsverband gewoon door blijft gaan.

Mid- en high-end toestellen blijven speerpunt

HTC Desire 816“Voor HTC blijft het belangrijk om in meerdere regio’s aanwezig te zijn met een breder portfolio.” Volgens Mark doet de telefoonmaker het in Europa redelijk stabiel, maar valt er in met name de opkomende markten nog veel te winnen. “Met een toestel als de Desire 816, dat we tijdens MWC hebben onthuld, willen we juist laten zien dat we midrange toestellen ook erg belangrijk vinden.” Tijdens de beurs was de Desire 816 overigens alleen achter glas te bekijken, aangezien het toestel interfacetechnisch nog niet af is. “Ik verwacht niet dat de 816 vóór 1 mei in de winkels ligt.”

Verder volgt HTC volgens Mark de beweging van de markt, waar steeds meer ruimte is voor goedkopere toestellen. “De komende tijd denk ik dat we in prijspunt ietsje zakken, maar ons terrein blijft toch wel de mid- en high-end toestellen. We gaan niet de bodem opzoeken.”

Keuzes

HTC OneEen toestel dat qua prijs zeker niet de bodem opzoekt, is de HTC One. Zoals je in onze HTC One review leest, zijn we erg te spreken over dit toestel. Hoewel het internationaal minder goed verkocht dan verwacht, vindt Mark de One alles behalve een flop. “De ambitie is altijd hoger dan wat je uiteindelijk verkoopt, maar de One heeft het niet slecht gedaan. In Europa heeft het toestel goed verkocht en in de rest van de wereld misschien iets minder.”

Met de One heeft HTC volgens Mark een aantal belangrijke keuzes gemaakt. “Je ziet dat de race om de beste specificaties een beetje ophoudt, waardoor wij meer zijn gaan focussen op de experience. We hebben geïnvesteerd in dure materialen, twee speakers aan de voorzijde in plaats van één en een goede interface. We hebben niet beknibbeld en dat is precies het tegenovergestelde van wat andere fabrikanten doen: zo goedkoop mogelijke budgettoestellen maken. We kunnen weliswaar geen tien miljoen telefoons per maand produceren, maar dat is oké. Zo kunnen wel premium kwaliteit blijven leveren.”

De All New HTC One en HTC wearables

HTC One accessoiresHTC onderzoekt de mogelijkheid om Mini-varianten van zijn toptoestellen te blijven maken, maar Mark wil niet zeggen of The All New HTC One een dergelijk kleiner broertje krijgt. Ook op de vraag of het aankomende toptoestel stof- en waterdicht wordt, antwoordt hij ontwijkend. “We bekijken de mogelijkheden, maar een metalen toestel waterdicht maken is een stuk lastiger dan bij een smartphone met een plastic behuizing.” Via sociale media en HTC Elevate, een community met fanatieke HTC-fans, ontvangt de fabrikant in ieder geval directe gebruikersfeedback die wordt ingezet bij de ontwikkeling van nieuwe telefoons.

“In het restant van 2014 blijft design en software voor HTC heel belangrijk; op dit gebied willen we echt voorop blijven lopen.” Dat zal volgens Mark op 25 maart, als het nieuwe vlaggenschip van HTC in Londen wordt onthuld, nogmaals duidelijk worden. “Verwacht een premium toestel dat er beter uitziet en beter geluid biedt dan de concurrentie. Daarnaast worden accessoires steeds belangrijker en gaan we ons meer bemoeien met wearables.” Mark geeft aan dat de huidige generatie wearables (Galaxy Gear, Pebble) nog niet datgene biedt dat het zou moeten. “We hebben het antwoord nog niet, maar een me too-apparaat van HTC hoef je niet te verwachten. Wij willen écht iets unieks bieden.”

Het laatste nieuws over HTC

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.