Column: Je huisdier gebruiken voor clout
Erwin Vogelaar

Ik heb mijn nieuwe puppy een eigen Instagram-account gegeven. Plots kom ik in een onverwachte wereld van influencers terecht die wanhopig naar clout zoeken.

Huisdier influencer

In mijn column schreef ik vorige week al dat ik een puppy zou halen. Inmiddels dartelt er een acht weken jonge pup bij mij door het appartement. Specifiek ligt hij nu te slapen onder mijn bureau met zijn kopje rustend op mijn grote teen. Zo klein is hij.

Ik ben voorstander van ‘adopt don’t shop’, waarmee mensen worden aangespoord om een hond of kat te adopteren en niet te kopen. Er zijn namelijk veel dieren zonder baasje. Toch heb ik bewust voor een puppy gekozen. Ik heb namelijk geen kinderwens, maar wil toch wel eens in mijn leven iets van jongs af aan opvoeden.

Hoe klein hij ook is, de verantwoordelijkheid is enorm. Gelukkig is het internet er voor alle vragen. Overal is advies over te vinden. Gelukkig maar, want als ik bijvoorbeeld het advies van mijn onderbuurman zou volgen, dan had ik ‘m tikken moeten geven en z’n koppie in z’n ‘ongelukjes’ moeten duwen. Godzijdank brengt het internet ons dichterbij mensen elders in de wereld die er meer verstand van hebben.

huisdier influencer

Huisdier Instagram

Gebruik je Instagram en heb je een huisdier, dan geef je dat beestje natuurlijk een eigen account. Leuk om enkele van de duizenden foto’s die je maakt te delen. Het moment dat je zo’n account maakt kom je echter terecht in een soort aparte huisdierenwereld op Insta waarin iedereen jaagt naar clout.

We zijn inmiddels allemaal wel bekend met influencers die bijvoorbeeld hun goede looks gebruiken om veel volgers te krijgen en daarna gratis dingen zoals reisjes en apparaten te regelen. Mensen die de looks niet hebben nemen een snoezelig diertje.

Elke keer als ik denk dat mijn jochie gevolgd wordt door een ander dieraccount omdat de mensen hem leuk vinden, willen ze alleen maar een volger erbij. Vaak laten ze een reactie achter waarin het lijkt alsof ze echt connectie zoeken, maar zodra ik ze terug volg zijn ze weer verdwenen.

Manager

Volg je ze? Dan staan je Stories en foto’s plots vol met producten. “Ik vind deze bandana van dit bedrijf zo leuk!” of “Wow, dit voedsel is echt mijn favoriet!”. Natuurlijk gebruiken de baasjes de stem van hun diertje om de producten te verkopen.

Het blijkt dat er zelfs managers bestaan voor bekende dieren op Instagram. Die zien de dieren als een merk, en kijken hoe dat merk het beste ingezet kan worden om zoveel mogelijk geld te verdienen. En dat kan om hoge bedragen gaan. Vervolgens moeten de dieren bijvoorbeeld mee naar meetings van bedrijven, die willen dat een hond zijn hoofd op een specifieke manier schuin houdt.

Ik weet natuurlijk niets over de achtergrond van dit soort accounts, maar ik kan mij niet voorstellen dat het altijd nog gaat om het dier en niet het baasje en de manager. Denk maar aan YouTuber Brooke Houts, die per ongeluk een onbewerkte video online plaatste waaruit bleek dat ze tussen de gezelligheid door haar hond sloeg. Puur omdat hij niet zo leuk deed als op de plaatjes.

Toen mijn pup een pak wc-papier uit de badkamer trok met een foto van een puppy erop, dacht ik wel even dat het een reclametalent zou zijn. Maar ik denk dat hij het veel leuker vindt om gewoon buiten rond te rennen.

Meer columns

Elke zaterdag lees je op Android Planet een nieuwe column. Check ook onze vorige edities.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.