In gesprek met Blendle over ontwikkelen voor Android
Gijs Ettes

De digitale kiosk Blendle bestaat inmiddels drie jaar en in die tijd is veel gebeurd, waaronder de lancering van een Android-app. We spreken de makers om te horen hoe het daarmee zit.

Never a dull moment

Blendle zag in 2014 het levenslicht en is het geesteskind van Marten Blankesteijn en Alexander Klöpping. Eerstgenoemde droeg zijn leidinggevende taken afgelopen april af, maar blijft wel nog betrokken bij het platform als aandeelhouder. Klöpping is nu alleen directeur, al wordt hij bijgestaan door zo’n 100 medewerkers.

In april kwam de nieuwsdienst ook in het nieuws vanwege investeringen van Nikkei Inc (onder meer eigenaar van de Financial Times) en het Amsterdamse investeringsfonds INKEF Capital. Eerder pompten grote mediabedrijven als Axel Springer en The New York Times Company al drie miljoen euro in Blendle, dat door sommigen wordt gezien als ‘de redding van de journalistiek’. Niet door NRC trouwens, dat in dezelfde maand besloot te stoppen met Blendle. Volgens de krant is de betaalde versie van de nieuwsdienst financieel ongunstig en missen artikelen de verrijking van bijvoorbeeld video’s en links, die wel aanwezig zijn op NRC’s eigen platform.

blendle app

Andere partijen als De Persgroep, Vrij Nederland en Quote zien vooralsnog geen redenen om te stoppen met Blendle. Zij beschouwen de dienst als een verrijking van de journalistiek, iets wat Android-developer Dion Segijn van Blendle – niet geheel verrassend – beaamt. “Het is teveel eer om te zeggen dat wij ‘de redding van de journalistiek zijn’, maar we hebben wel honderdduizenden jongeren weer in aanraking gebracht met kwaliteitsjournalistiek.” Een groot deel van de gebruikers is jonger dan 35 en dat is een groep die volgens Dion normaal gesproken geen abonnement op een krant of tijdschrift neemt. “In die zin is iedere Blendle-gebruiker pure winst voor de journalistiek, en daar zijn we trots op.”

Uitdagingen

In januari had Blendle 150.000 betalende gebruikers in ons land, niet veel meer dan een jaar geleden. In Duitsland betalen enkele tienduizenden mensen voor de nieuwsdienst en in de VS is een proef gestart. Desondanks maakt het bedrijf nog steeds verlies en lijkt de groei af te vlakken. “We hebben net ons beste kwartaal ooit achter de rug, maar verder geven we geen commentaar op cijfers”, reageert Dion. In Nederland zou Blendle wel winst maken.

Dion gaat liever in op de uitdagingen waarmee het ontwikkelteam te maken heeft. “De grootste uitdaging was de introductie van Blendle Premium, dat we in zeer korte tijd moesten bouwen. Dat betekende flinke veranderingen in de interface van de app, waaronder animaties, nieuwe cards in de tijdlijn en een hamburgermenu.” Laatstgenoemde bespaart ruimte en geeft snel toegang tot onder meer je account, leeslijst, instellingen en de zoekfunctie.

Achter de schermen werd overgestapt van Java op Kotlin, een programmeertaal die minder taalregels vereist en eenvoudiger is te leren. Bovendien is de integratie en wisselwerking met Android Studio en het standaardframework veel beter. “Kotlin ligt ook dichter bij Swift, de programmeertaal die het iOS-team gebruikt. Dat komt de samenwerking tussen de teams ten goede.”

blendle premium

Een groot verschil tussen ontwikkelen voor Android en iOS heeft te maken met de releasecyclus. “Bij Google is het reviewproces van apps een stuk korter dan bij Apple. Daardoor kunnen we wekelijks verbeteringen doorvoeren, experimenteren en voorkomen dat we in één keer een grote update moeten uitrollen.”

Verder hanteren de platforms eigen designprincipes, zoals Material Design bij Android. “Daardoor komt het voor dat een feature er wel eens anders uitziet op Android dan op iOS. Maar ondanks dat de roadmap en sprints van de ontwikkelteams gescheiden zijn, blijven we nauw met elkaar samenwerken.”

Toekomstplannen

Op dit moment voert Blendle tests uit voor een nieuwe tijdslijn in de app die functioneler en overzichtelijker werkt. Volgens Dion zijn de eerste reacties op het nieuwe design positief. “En wie dat een keer wil testen moeten onze Twitter in de gaten houden. Af en toe plaatsen we daar een oproep voor nieuwe testers.”

Blendle experimenteert volop met de indeling van zijn app

Experimenteren blijkt het toverwoord voor het restant van dit jaar. “We willen vooral testen en erachter komen wat mensen belangrijk vinden in hun dagelijkse selectie van artikelen. Wanneer wil je dat ene briljante tech-artikel lezen dat precies past bij je voorkeuren en wanneer wil je juist verrast worden?” Verder wordt aandacht besteed aan de indeling van de app en het verhogen van het gebruiksgemak. “We willen natuurlijk dat mensen Blendle blijven gebruiken. Er komen een paar leuke features aan, dus houd de app in de gaten zou ik zeggen!”

De Android-versie van Blendle is gratis beschikbaar in Google Play. Nieuwe gebruikers kunnen Blendle Premium een week gratis uitproberen en krijgen 2,50 euro tegoed om losse artikelen te kopen.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.