android brightMorgen is het zover: dan vindt in Amsterdam het evenement Android Experience plaats. Het aantal bezoekers heeft de afgelopen dagen een eindsprint gemaakt naar meer dan 550 inschrijvingen, inclusief bloggers/journalisten, standhouders en gewone bezoekers. Als mede-initiatiefnemer zijn we daar natuurlijk erg blij mee. Vijftig mensen hebben via Android Planet een vrijkaartje gekregen en we hopen dan ook dat we die trouwe lezers morgen zullen ontmoeten.

Tijdens Android Experience kun je de uitreiking van de Planet Android App Challenge bijwonen. Deze prijs wordt uitgereikt aan de meest veelbelovende Android-startup van Nederland. Eerder hebben we de genomineerden BluMedialab.com en Ron Planken voorgesteld in een interview. Vandaag is de derde en laatste de genomineerde aan de beurt: Edward Hölsken van mediaBunker.

MediaBunker begon op de iPhone met de applicaties ZoekMarktplaats, Server Admin en Sinterklaas. Daarna volgde de eerste Android-applicatie, ZoekMarktplaats, die we laatst hebben besproken. Ze zijn druk bezig met nog meer applicaties, die je hopelijk morgen tijdens Android Experience allemaal te zien krijgt.

Het bedrijf bestaat uit Edward Hölsken (25), die het Grafisch Lyceum in Amsterdam heeft gevolgd en nu bezig is met een parttime opleiding Small Business aan de Hogeschool Inholland. Zijn compagnon Simon Windt (26) studeerde informatica in Haarlem en is nu bezig met zijn master Mediatechnologie in Leiden.

edward holskenHoe ben je begonnen met applicaties ontwikkelen?

Ik was webdeveloper en deed freelance-klussen, daarnaast heb ik nog een tijd op het Europese hoofdkantoor van ASICS gewerkt aan alle Europese websites. Simon had op dat moment samen met een zakenpartner een eigen bedrijf in webapplicaties en een e-commerce oplossing, waarbij bijvoorbeeld boekhoudpakketten voor het MKB werden gekoppeld. Op een gegeven moment waren we er wel een beetje klaar mee. De uurprijzen waren niet zo heel hoog, de markt was wel zo’n beetje verzadigd.
Ik wilde nieuwe dingen maken, bijvoorbeeld een hardloopstappenteller, iets met rittenregistratie, in ieder geval interessanter programmeerwerk. Ik heb mijn eerste iPhone uit de VS geïmporteerd toen de App Store kwam. Simon vond het ook wel wat en zo zijn we samen begonnen, een jaar en drie maanden geleden, in januari 2009. Met twee laptops, zonder budget.

Toch kwamen jullie uiteindelijk met een heel andere applicatie op de proppen: ZoekMarktplaats.

We zijn gaan kijken waar we de meeste naamsbekendheid mee konden halen, om te kijken hoe het zou gaan. We hebben een lijstje gemaakt en Marktplaats is een van de best bezochte sites, dus we besloten die te gaan doen. Daarna zijn we gaan werken aan Server Admin. Er zijn één miljoen licenties van Plesk verkocht, dus we dachten: er moeten wel erg veel gebruikers zijn. Wel is het zo dat het lastig is om naamsbekendheid voor de app te krijgen. Het is lastig om contact te leggen met tech-sites en iPhoneclub is minder geschikt omdat daar vooral gewone gebruikers zitten.

Nu zijn jullie begonnen met Android. Wat verwacht je daarvan?

Qua opdrachten gaan we daar steeds meer mee doen. De grote doorbraak moet dit jaar komen, na de zomer. Het ligt aan de toestellen, aan de marktpenetratie. Als er maar zoveel mogelijk toestellen komen, dan komt het wel los. Nu is Android nog te klein, mensen denken niet: ‘Ik moet een Android-toestel hebben, want dat is echt gaaf!’ Aan de ene kant moeten er meer toestellen komen zodat de verkoop omhoog gaat en aan de andere kant kan Google qua gebruiksgemak ook een stap zetten. De Android Market moet toegankelijker worden. Het laatste jaar is het enorm verbeterd, maar het kan nog gebruiksvriendelijker. Wat het ontwikkelen betreft heb ik ook nog wel wat wensen, als je het met Apple vergelijkt.

Hoezo?

Bij Google moet je vijf verschillende trucs uithalen voordat je kunt gaan bouwen. Je moet zelf de Java-omgeving downloaden, alles installeren, op de simulator ook nog Android zelf installeren. En als je dat dan voor elkaar hebt moet je via de commandline nog dingen aanpassen en rechten instellen. Van de andere kant: bij Android-ontwikkeling maakt het niet uit of je Mac of Windows gebruikt. Het is gewoon Java, alles is zo ingeburgerd, al die tools bestaan al. Het is voor ons ook makkelijk om Java-programmeurs als freelancers te vinden. Bij Apple is dat niet zo. Studenten kunnen wel de iPhone SDK downloaden en een beetje programmeren, maar als je echt verder wilt gaan, kom je bij de zware programmeurs terecht.

iphone serveradminDus als ik het goed samenvat: bij de iPhone is het makkelijk om in te stappen, maar lastig om een complexe applicatie te maken en bij Android heb je eerst wat installatieperikelen maar daarna is het gemakkelijk. Maar moet je bij Android niet rekening houden met al die schermresoluties en toestelspecificaties?

Nee, dat valt wel mee. Ik ben nu bezig met een applicatie voor Bright. Die kunnen we redelijk schalend bouwen. Op Android werkt dat vrij simpel: je kan altijd kantelen om te zorgen dat de applicatie breder wordt. Je moet er wel rekening mee houden, bijvoorbeeld aangeven dat een knopje altijd links uitlijnt. Als je dat doet, maakt het in feite niet uit hoe breed je scherm is. Maar ontwikkelaars van bestaande applicaties hebben voor 320 x 480 gebouwd en hebben er meestal nog geen rekening mee gehouden. Je kan in de simulator meerdere resoluties testen, dus je hoeft niet al die toestellen in huis te hebben om je applicatie geschikt te maken.

Hoe kom je eigenlijk aan de opdracht om een Bright-applicatie te maken?

Ik ontmoette de uitgever op een borrel en kreeg de contactgegevens van Erwin van der Zande. Ik heb hem gewoon opgebeld en voorgesteld om een applicatie te maken. Ze waren toen al bezig met een iPhone-applicatie, maar hij vertelde dat ze ook wel interesse hadden in een Android-applicatie. De applicatie is nog niet in de Android Market te vinden, maar we geven op Android Experience wel een demonstratie.

Zo makkelijk gaat het dus? Waarom moeten ze jullie hebben?

Ik hou mij bezig met bezig met bedrijfsvoering en business development, Simon met de technischer zaken, zoals programmeren. Onze focus is op mobiel, maar webontwikkeling is niet voorbij, we proberen een totaaloplossing te bieden. We proberen bedrijven altijd duidelijk te maken dat we crossplatform werken. We doen nu iPhone en Android, maar we gaan ook Blackberry erbij doen en misschien Nokia. Ik zie steeds vaker oplossingen waarmee je in één keer een applicatie voor meerdere platformen kunt maken, maar dat zien wij niet zitten. We hebben bij ZoekMarktplaats voor Android een heel andere applicatie neergezet dan voor de iPhone. Anders hadden we net zo goed een webviewer kunnen maken. Dat proberen we ook bij klanten over te brengen: als je één oplossing wil, maak dan maar gewoon een website. Bij applicaties moet je voor elk platform de sterke punten benutten. Als je het doet, doe het dan ook goed.

android marktplaats    iphone marktplaats

Ter vergelijking: de Android-applicatie van ZoekMarktplaats (links) ziet er heel anders uit dan de iPhone-versie (rechts).

Eerder verschenen: interview met BluMedialab.com en Ron Planken, de twee andere genomineerden.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.