Hoe Apples eerste iPhone de koers van Android veranderde
Thomas Haenen

De iPhone viert vandaag zijn tiende verjaardag. Hoewel Android de markt domineert, was het Apples smartphone die Google de juiste kant op stuurde.

Tienjarig iPhone jubileum

29 juni is een belangrijke dag in de geschiedenis van smartphones. Vandaag, tien jaar geleden, bracht Apple de allereerste iPhone uit. Op onze zustersite iPhoned staan we uitgebreid stil bij het jubileum van de iPhone, maar ook Android-fans kunnen niet om het toestel heen. Als Apple er niet was geweest, had Android er mogelijk heel anders uitgezien. Dat zegt Fred Vogelstein, de auteur van Dogfight, een recent boek over de rivaliteit tussen Google en Apple.

Vogelstein sprak met verschillende betrokkenen bij de eerste jaren van Android en de iPhone. Beide bedrijven waren gelijktijdig bezig met de ontwikkeling van wat nu bekend staat als de ‘moderne’ smartphone, aldus de auteur. Google nam daarvoor in in 2005 de kleine start-up Android over. Het eerste toestel dat intern werd ontwikkeld, vertoonde sterke gelijkenissen met BlackBerry’s, en beschikte onder andere over een fysiek toetsenbord en een klein touchscreen.

Andy Rubin: “Holy crap!”

Volgens Andy Rubin, de man die als de bedenker van Android gezien wordt, werden die plannen echter flink omgegooid na de introductie van de iPhone. Rubin volgde Apples presentatie op de achterbank van een auto, en vroeg de chauffeur om te stoppen toen hij doorkreeg wat Apple deed. “Holy crap, ik denk dat we ons toestel maar moeten schrappen,” zou Rubin gezegd hebben.

t-mobile g1

De eerste echte Android-smartphone volgde uiteindelijk pas in september 2008, in de vorm van de T-Mobile G1. Nog altijd met een fysiek toetsenbord, maar ook een groter touchscreen. Na de introductie van de iPhone zag Google zich genoodzaakt in de voetsporen van Apple te volgen. Toestellen in de jaren daarna schrapten het toetsenbord volledig, ten faveure van het touchscreen.

→ Lees ook: terugblik op de iconische T-Mobile G1

Een strijd met twee winnaars

Uiteindelijk kozen Apple en Google voor compleet andere verdienmodellen. Apple verdient vooral aan hardware, terwijl Google de toestellen aan andere fabrikanten overliet. In het openbaar bekritiseerde Apple-oprichter Steve Jobs die keuze altijd. “Android is te gefragmenteerd. Dat zorgt voor verwarring bij gebruikers”, aldus Jobs.

In het geheim was Jobs echter doodsbang voor Google, zo blijkt uit het boek van Vogelstein. “Jobs vreesde dat Google hetzelfde zou doen als Microsoft deed bij de Mac,” waarmee verwezen wordt naar hoe uiteindelijk niet Apple, maar Microsoft de pc-markt domineerde. De Apple-topman verklaarde Google en Android-fabrikanten de oorlog, met talloze kostbare rechtszaken rondom patenten.

De cijfers suggereren dat het allemaal niet mocht baten, want inmiddels heeft Google een marktaandeel van 86 procent op de mobiele markt. Echte verliezers zijn er echter niet in de strijd. Want hoewel Google de mobiele markt domineert qua gebruikers, maakt Apple meer winst dan vrijwel alle andere fabrikanten bij elkaar.

Lees het laatste nieuws over Google

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.