kpn_logoKPN heeft nieuwe mobiele tarieven bekendgemaakt, die vanaf 5 september gaan gelden voor nieuwe klanten van KPN en Hi. De belangrijkste verandering is dat de abonnement zijn opgebouwd rondom het gebruik van mobiel internet. Er is meer keuze uit databundels, om beter te kunnen “inspelen op de laatste trends”, zo meldt KPN. Mobiele data wordt duurder binnen de bundel. Bovendien gaat de subsidie op toestellen omlaag; klanten zullen meer moeten bijbetalen voor een nieuwe smartphone.

Als verklaring geeft KPN, dat de toestellen steeds duurder worden. Er is keuze uit drie abonnementen: Bel-SMS, Bel-SMS-Web en Bel-SMS-WebXL. De bundels verschillen in prijs met per bundel tussen de 7 en 9 prijsschalen. Het aantal belminuten, sms’jes en MB’s neemt gaandeweg toe. Voor 30 euro per maand heb je 100 MB tot je beschikking, oplopend tot €152,50 voor maximaal 2 GB.

KPN stapt daarmee af van een fair use policy, waarbij je binnen redelijke grenzen kunt internetten zonder je druk te maken over een datalimiet. Ook heeft KPN besloten om geen diensten te blokkeren of apart in rekening te brengen. Het gaat daarbij om VoIP- en chatapplicaties, waarmee KPN de afgelopen maanden in het nieuws was. De provider had geconstateerd dat wel erg veel Hi-klanten de applicatie WhatsApp hadden geïnstalleerd en daadwerkelijk gebruikten. Ze liepen daardoor veel omzet aan belminuten en sms-berichten mis. Vanuit de Nederlandse politiek was al besloten dat operators geen extra geld in rekening mogen brengen voor dergelijke diensten, dus dat KPN zich hierbij neerlegt was onvermijdelijk. Het persbericht meldt dat de nieuwe abonnementen voldoen aan de op handen zijnde telecomwetgeving en de netneutraliteit.

kpn abonnement

Volgens het nieuwe tarievenstelsel komt bellen, sms’en en mobiel internetten uit één bundel. Mobiele data wordt duurder binnen de bundel, maar volgens het persbericht wordt de rekening van de klant niet automatisch hoger, mits hij het juiste abonnement heeft gekozen. Verder meldt KPN dat ze consumenten en overige stakeholders (een mooi woord voor ‘belanghebbenden’) hebben geraadpleegd bij het samenstellen van de nieuwe abonnementen. Daarbij bleek dat consumenten de nieuwe structuur snappen en de samenstelling van de abonnementen positief beoordelen.

De Hi-abonnementen veranderen ook, maar beginnen op een lager prijspunt. Bij de duurste Hi-pakketten heb je 3.000 sms’jes per maand. KPN-klanten krijgen wat meer service: bij een abonnementsprijs vanaf 45 euro per maand krijgen ze een gratis leentoestel, een premium helpdesk en proactief abonnementadvies. Telfort gaat begin 2012 nieuwe abonnementsvormen aankondigen.
kpn hi

  • Spotlights:

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.