De 3 redenen waarom Lenovo’s overname van Motorola slecht uitpakte
Thomas Haenen

Motorola werd in 2014 overgenomen door Lenovo. Sindsdien zijn er duizenden ontslagen gevallen, terwijl nieuwe smartphones van de fabrikant met weinig enthousiasme ontvangen worden. Een topman geeft uitleg voor wat er mis ging.

Lenovo Motorola-fouten

Begin 2014 betaalde Lenovo bijna drie miljard dollar om Motorola over te nemen van Google. Het Chinese bedrijf hoopte met de overname de Westerse mobiele markt te veroveren, maar vooralsnog is dat niet echt gelukt. In tegendeel: sinds de overname zijn er 3000 banen bij Motorola geschrapt, boekte Lenovo zijn eerste kwartaalverlies sinds 2009 en is het marktaandeel van zowel Lenovo als Motorola gedaald.

Motorola Moto Mods

Lenovo was iets te naief over de overname, zo geeft ceo Yang Yuangqing toe in een interview met de Wall Street Journal. Daarin geeft hij direct enkele verklaringen voor de tegenvallende verkopen tot op heden.

1. Teleurstellende ontvangst in China

Eén van de eerste beslissingen die Lenovo maakte was om Motorola opnieuw te introduceren. Moto-smartphones waren in het verleden aardig succesvol geweest in dat land, maar Google besloot de stekker uit de overzeese plannen te trekken. Lenovo, nog niet zo heel lang geleden één van de populairste fabrikanten in China, hoopte het succes met Motorola te herhalen.

Lenovo had echter zoveel vertrouwen in de naamsbekendheid van Motorola dat het besloot vrijwel geen geld uit te geven aan marketing. Dit terwijl het toestel zelf, de eerste Moto X, alleen online verkocht zou worden voor een torenhoge adviesprijs van 700 dollar. Het werd een ongekende flop, met maar 200.000 exemplaren verkocht. Lenovo, dat in het verleden een marktaandeel van 12 procent had van de Chinese mobiele markt, had na 2015 nog maar 2 procent.

2. Zuk: een derde Lenovo-merk

Eén van de redenen dat Lenovo het zwaar had in China was de opkomst van merken als Xiaomi en ZTE, bedrijven die goede smartphones voor uitzonderlijk lage prijzen verkochten. Om beter te kunnen concurreren besloot Lenovo om Zuk te introduceren, een nieuw submerk.

Lenovo Motorola-fouten

Om Zuk van de grond te krijgen, haalde Lenovo personeel weg bij Lenovo. Medewerkers van dat bedrijf moesten plotseling voor Zuk aan de slag om toestellen te ontwerpen. Daardoor waren er bij Motorola plotseling nog maar nauwelijks genoeg mensen om nieuwe producten te bedenken en te innoveren, aldus Lenovo’s topman.

3. Afscheid van de Amerikaanse roots

Tot slot wist Lenovo niet genoeg te investeren in Motorola’s positie in de Verenigde Staten. Hoewel het land lange tijd één van Motorola’s meest succesvolle markten was, besloot Lenovo minder uit te geven aan marketing en het ontwikkelen van smartphones voor Amerika. In de eerste helft van 2015 gaf Motorola nog maar 20 miljoen uit aan reclame, tegenover de bijna 200 miljoen dollar die Samsung uitgaf in die periode.

Hoewel Motorola lange tijd een echte smartphonemaker was, veranderde dat al snel onder Lenovo. Het bedrijf besloot dat vrijwel alle nieuwe smartphones voortaan in China ontwikkeld zouden worden. Ondertussen zouden er ruim 2000 banen bij Motorola in Amerika geschrapt worden.

Motorola in 2017

Langzaam maar zeker claimt Lenovo echter weer op te krabbelen. Het reclamebudget is inmiddels vergroot met 30 procent en ook het marktaandeel van Lenovo zit weer in de lift. Het bedrijf zou in 2017 vooral willen inzetten op de Moto Z-reeks, een serie modulaire smartphones die sinds eind vorig jaar aardig succesvol zouden zijn.

Lees het laatste nieuws over Motorola

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.