Adverteren op mobiele apparaten is een groeiende business. Analist Gene Munster verwacht dat de advertentie-inkomsten volgend jaar hoger zijn dan één miljard dollar. En dan heeft Munster het alleen over Android-toestellen. In 2010 leverde de gemiddelde Android-gebruiker 5,90 dollar aan advertentie-inkomsten op. In 2012 stijgen deze inkomsten naar 9,85 dollar per gebruiker. Dit komt mede door de betere integratie van advertenties in Android-applicaties.

Bestuursvoorzitter Eric Schmidt van Google beweerde vorig jaar dat Android bij één miljard gebruikers goed is voor tien miljard dollar per jaar aan reclameopbrengsten. Volgens Munster kan Schmidt wel eens gelijk krijgen, alhoewel het aantal Android-gebruikers nog wel flink moet groeien om de grens van tien miljard dollar te bereiken.

In 2010 haalde Google Android 130 miljoen dollar aan reclameinkomsten binnen. Aangezien er in 2010 ongeveer 22 miljoen Android-gebruikers waren, komt dat neer op een kleine zes dollar per Android-gebruiker.

In 2012 zijn er volgens Munster waarschijnlijk 133 miljoen Android-gebruikers. Als zij 9,85 dollar per jaar generen, dan is Google Android goed voor 1,3 miljard dollar per jaar. Dit lijkt veel, maar het is eigenlijk een fractie wat Google in totaal verdient. Denk bijvoorbeeld aan Adsense-advertenties naast zoekresultaten of op websites.

Komend weekend begint het Mobile World Congress in Barcelona. Alle ogen zijn dan op fabrikanten als Motorola, Sony Ericsson, LG, HTC en Samsung gericht. Welke nieuwe Android-toestellen kondigen zij aan? Des te meer mensen een Android-toestel aanschaffen, des te eerder haalt Google de grens van één miljard dollar.

Bron: Forbes

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.