LG belooft gratis reparatie voor onbruikbare G7 ThinQ-toestellen – update
Wouter Nijsen

De LG G7 ThinQ heeft last van een hardnekkige bug, die ervoor zorgt dat T-Mobile-klanten de smartphone niet meer kunnen gebruiken. Alle klanten getroffen door het probleem kunnen hun toestel gratis inleveren voor reparatie.

LG G7 ThinQ-update maakte toestel onbruikbaar

[Update 7 december]: De eerste getroffen toestellen zijn inmiddels gerepareerd, zo laat een medewerker van T-Mobile weten op het forum van de provider. Daarbij zijn enkele gebruikers blijkbaar wel hun data kwijt geraakt: “De eerste toestellen zijn alweer volledig hersteld en onderweg naar hun eigenaar. Dit is in de meeste gevallen ook mét behoud van data gebeurt,” aldus de medewerker.

[Update 08:59 4 december] LG Benelux heeft maandagavond aangegeven dat alle klanten hun toestel naar de provider kunnen opsturen voor een gratis reparatie. Start je G7 ThinQ niet meer op na het installeren van de update, dan kun je het toestel inleveren bij een telefoonwinkel of direct opsturen voor een oplossing.

Eerder gaf LG nog het advies aan gebruikers om zelf hun toestel terug te zetten naar de fabrieksinstellingen, al gingen dan wel alle persoonlijke gegevens verloren. Volgens een woordvoerder van de fabrikant blijven alle gegevens bij een reparatie van de fabrikant waarschijnlijk wel behouden. Als je nog niet zelf een reset heb uitgevoerd, dan is de kans “heel groot” dat je gegevens bewaard blijven, aldus een woordvoerder.

Originele bericht: Het gaat om een bootloop-probleem, waarbij de LG G7 ThinQ vastloopt en zichzelf telkens opnieuw opstart, waardoor de telefoon niet meer is te gebruiken. De problemen worden hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door een software-update, die onlangs voor T-Mobile-gebruikers werd uitgebracht. De problemen komen voor bij G7 ThinQ-toestellen die door T-Mobile worden verkocht, maar ook bij eigenaren met alleen een simkaart van de provider.

“Uiteraard vinden wij het heel vervelend dat deze problemen zijn ontstaan. Wij geven dan ook de hoogste prioriteit aan het vinden van de oorzaak én de oplossing”, zo zegt Jeroen Peeters van LG. Een oplossing is er nog niet, en Peeters geeft aan nog niet te weten wanneer de fix beschikbaar is.

Peeters heeft aan NU.nl laten weten dat gebruikers de simkaart uit de G7 ThinQ kunnen halen, en het toestel vervolgens kunnen herstellen naar de fabrieksinstellingen. Hoewel de smartphone dan weer werkt, wordt het probleem niet opgelost: stop je de T-Mobile-simkaart weer in de telefoon, dan ontstaan de problemen opnieuw. Voor klanten van de provider is er daarom nog geen manier om de telefoon normaal te gebruiken.

LG zoekt momenteel naar een andere fix, waarbij de G7 ThinQ niet helemaal gereset hoeft te worden. Peeters vertelt verder aan NU.nl dat het waarschijnlijk niet mogelijk is om een nieuwe software-update uit te brengen om de problemen op te lossen. Dat zou kunnen betekenen dat gebruikers hun toestel naar LG moeten opsturen ter reparatie.

Het laatste nieuws over LG

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.