Android 5.0 en Android 5.1 Lollipop kampen beide met een vervelend geheugenprobleem, waardoor het RAM-geheugen langzaam wordt gevuld totdat het vol is en er crashes ontstaan.
Lees verder na de advertentie.
Velen dachten dat het originele geheugenprobleem van Android 5.0 met de nieuwe versie van Lollipop zou worden opgelost, maar dit is echter niet het geval. Android 5.1 introduceert een nieuw geheugenlek. Android Planet legt uit wat er precies fout gaat.
Dit gaat er mis met door het Lollipop geheugenprobleem

Android 5.0 Lollipop introduceert een opmerkelijk geheugenprobleem dat naar verluidt wordt veroorzaakt door slechte code in ColorFade.java, een belangrijk onderdeel voor het renderen van beelden dat wordt geactiveerd bij het aan- en uitschakelen van het scherm. Door de foute code worden apps in het geheugen gehouden, ook wanner de gebruiker de apps afsluit. Na enkele uren van gebruik kan het vrije werkgeheugen met zo’n 50 procent zijn verminderd, zonder dat er meer apps draaien.Dit zorgt ervoor dat het RAM-geheugen op een gegeven moment vol raakt, waardoor Android plotseling apps afsluit om nieuw werkgeheugen vrij te maken. Met name toestellen met 2GB of minder werkgeheugen hebben hier last van.
De apps die door het geheugenprobleem worden afgesloten, zijn veelal actieve apps die op dat moment draaien. Denk bijvoorbeeld aan Google Maps, Spotify en Netflix; apps die op de achtergrond actief kunnen zijn. Ook melden veel gedupeerde Android-gebruikers dat hun launcher plotseling wordt afgesloten en opnieuw moet laden. Door de plotseling afsluitende apps denken veel gebruikers dat Android-apps gewoonweg vaak crashen. Dat is dus niet het geval, het geheugenprobleem van Lollipop is in de meeste gevallen verantwoordelijk voor plotseling crashende apps.
Het geheugenlek van Android 5.0 is inmiddels opgelost in Android 5.1, maar in deze versie is er een nieuw geheugenlek aanwezig.
Dit zorgt voor RAM-problemen met Android 5.1
Android 5.1 heeft het geheugenlek van Android 5.0 gedeeltelijk opgelost. Naar verluidt is de code van ColorFade.java verbeterd, maar is Google vergeten dat niet alle Android-apps even netjes en via de regels van Linux werken. Games die veel werkgeheugen vragen zijn voornamelijk de boosdoener, die na het afsluiten het ingenomen RAM-geheugen niet teruggeven aan het Android-systeem. Het is aannemelijk dat het nieuwe lek is veroorzaakt door veranderingen die Android 5.1 brengt. Daarmee is het nieuwe geheugenlek niet zo groot als dat van Android 5.0, maar opnieuw wel vervelend.

Het probleem doet zich voor als een game als Farm Heroes Saga wordt opgestart, en vervolgens wordt gesloten door het spel uit het multitask-venster te swipen. Elke keer als dit gebeurd, wordt het ingenomen systeemgeheugen verhoogd met zo’n 100MB. Dit betekent dat een gedeelte van het ingenomen werkgeheugen door Farm Heroes Saga wordt verplaatst naar het systeem. Als je de app tien keer op één dag opstart, neemt het systeemgeheugen al gauw zo’n 1,3GB in. Enkel opnieuw opstarten zorgt ervoor dat het verhoogde systeemgeheugen wordt verminderd.
Google heeft inmiddels bevestigd op de Issue Tracker van Android dat het probleem van Android 5.1 is opgelost, maar een releasedatum is vooralsnog onbekend. Sommigen vinden het niet per se de schuld van Google, omdat het probleem wordt veroorzaakt door apps die niet optimaal zijn ontwikkeld voor Android. Anderen vinden dat Google juist de schuldige is, omdat zij het mogelijk maken dat apps dit probleem bij Android kunnen veroorzaken.