4 redenen waarom jij luchtverkeersleider moet worden (ADV)
Redactie

Om luchtverkeersleider te worden, moet je uit het juiste hout gesneden zijn. Kom je de selectie en opleiding door, dan staat daar een  verantwoordelijke en uitdagende job tegenover en de garantie dat je direct aan de slag kunt!

1.  Veel vraag

Ook anno 2016 is er nog steeds veel vraag naar gekwalificeerde luchtverkeersleiders. Omdat het aantal opleidingsplaatsen beperkt is en de opleiding zelf kostbaar, worden er bepaalde eisen aan de selectie gesteld. Op die manier wil Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) de kans op slagen zo groot mogelijk maken. Tevens  is er een leeftijdsgrens, al kan iedereen van maximaal 26 jaar met een vwo-diploma en een voldoende voor wiskunde aan de selectie meedoen. Ook jij dus!

Ook  kun je  met een hbo-propedeuse of een wo-propedeuse toegelaten worden. Wanneer je in het bezit bent van een propedeuse  zonder wiskunde of statistiek, en je hebt geen vwo-diploma, dan wordt aangeraden al je cijferlijsten en diploma’s in te sturen. Zelfs  als je niet de vereiste diploma`s bezit, maar wel beschikt over het juiste werk- en denkniveau, kun je toegelaten worden. Voorwaarde voor deelname aan de zogenoemde pre-selectie is dat je tussen de 19 en 30 jaar oud bent.

2.  Gratis opleiding en baangarantie

Om luchtverkeersleider te worden, doorloop je eerst de selectieprocedure. Die bestaat uit vijf onderdelen die elk circa één dag in beslag nemen en zijn verdeeld over een periode van zes weken. Hierbij worden de capaciteiten getest die je nodig hebt als luchtverkeersleider. Denk aan ruimtelijk en cijfermatig inzicht, en de mogelijkheid om informatie snel en nauwkeurig te checken. Zo kom je er niet alleen achter of je over de juiste vaardigheden beschikt, maar ook of een baan als luchtverkeersleider bij je past.

luchtverkeersleiding

Heb je alle rondes doorlopen, dan start de vierjarige opleiding. Tussentijds zijn er enkele momenten waarbij wordt besloten of je verder kunt of niet. De opleiding vindt het eerste jaar plaats in het verkeersleidingscentrum van LVNL op Schiphol-Oost. De onderdelen die volgen, kunnen op andere locaties plaatsvinden. Zo zie je nog eens iets van Nederland!

Goed om te weten is dat de opleiding voor je wordt betaald, alsmede de benodigde studiematerialen. Bovendien ontvang je vanaf dag 1 een goed salaris. Dit start bij 26.500 euro bruto per jaar en loopt op tot een jaarsalaris van 75.000 euro dat je ontvangt als je bevoegd luchtverkeersleider bent. Kom je door de selectie en opleiding, dan heb je garantie op een baan.

3. Je kunt je voorbereiden

LVNL raadt alle deelnemers aan goed uitgerust aan elk onderdeel van de selectieprocedure te beginnen. Per onderdeel wordt aangegeven wat je ervan kan verwachten, zodat je de mogelijkheid hebt om je voor te bereiden. Voor de capaciteitentest kun je je voorbereiden door alvast te oefenen met tests  zoals te vinden op www.123test.nl. Maar belangrijk is dat je jezelf bent; de selectie is immers ook een test om te bepalen of de opleiding wel bij jou past.

Afbeelding 5

4. Voorlichtingsdagen

Dat is wat er in een notendop komt kijken bij de  selectie voor de opleiding luchtverkeersleiding. Wil je er meer over weten, dan vind je op  luchtverkeersleider.nl  meer informatie en antwoorden op veelgestelde vragen. Heeft dat  je interesse gewekt, dan kun je bovendien een van de voorlichtingsrondes van LVNL bijwonen. Je komt dan alles te weten over de selectie, opleiding en de werkzaamheden als luchtverkeersleider. Ook hoor je dan waarom in principe iedereen met de juiste papieren en ambities luchtverkeersleider kan worden.