In het derde kwartaal van dit jaar zijn er bijna 5 miljoen wearables verscheept. De populairste smartwatch met Android Wear is – niet geheel verrassend – de Motorola Moto 360.
Lees verder na de advertentie.
Wearables steeds populairder
De markt voor wearables groeide het afgelopen kwartaal met 37 procent, zo blijkt uit onderzoek van Canalys, al is die groei vooral te danken aan ‘basic bands’ met slechts een aantal functies zoals de sportarmbanden van Fitbit en Jawbone. De markt voor smartwatches groeide niet in het afgelopen kwartaal.
Zoals je ziet in het taartdiagram hiernaast was de Moto 360 het afgelopen kwartaal goed voor 15 procent van de markt voor wearables, terwijl Samsung marktleider is met een aandeel van maar liefst 52 procent. De fabrikant heeft echter maar één smartwatch met Android Wear, de Gear Live. Andere slimme horloges van Samsung, waaronder de Gear 2 en Gear S draaien op het zelfontwikkelde Tizen-platform. Laatstgenoemde is alweer de zesde wearable van Samsung.
Canalys verwacht niettemin dat Android Wear belangrijk is voor de ontwikkeling van de markt voor wearables. Het zal – samen met Apple Watch OS – het dominante platform worden, al is het dan wel van belang dat Google de gebruikersinterface verbeterd. Alleen dan kan Wear zijn volledige potentieel bereiken.
Sportarmbanden steeds functioneler
Daarnaast ziet Canalys een stortvloed aan nieuwe sportarmbanden de markt betreden. Net voor de feestdagen proberen fabrikanten met simpele fitnesstrackers een slaatje te slaan uit de toenemende populariteit van wearables. Als antwoord hierop proberen fabrikanten als Fitbit en Jawbone hun sportarmbanden kleiner en functioneler te maken, bijvoorbeeld door smartwatchfuncties en meer sensoren te implementeren. Hierbij valt te denken aan sensoren die je hartslag of slaapritme kunnen meten.
Tot slot verwacht het onderzoeksbureau dat ontwikkelaars de Apples WatchKit SDK snel zullen omarmen. Het platform zal dan ook een geduchte concurrent voor Android Wear worden.