Uit onderzoek van ABI is gebleken dat 52 procent van de smartphones die worden verkocht in Azië zijn voorzien van Android. Hoewel het merendeel van de telefoons die er worden verkocht geen smartphones zijn, slechts 27 procent zijn smartphones, bevestigt dit dat Azië een grote opkomende markt is voor Google. Ter vergelijking, in Amerika draait 43 procent van de verkochte smartphones op Android.
Dat Azië zich vooral op Android richt heeft er vooral mee te maken dat de grootste fabrikanten van Android-apparaten zich door ook bevinden. Zo zijn onder meer Samsung, LG, HTC, Asus, Acer en ZTE daar te vinden. Deze fabrikanten zullen er ook alles aan doen om Android het leidende besturingssysteem te maken (en te behouden) en concurrentie proberen buiten de deur te houden.
Lees verder na de advertentie.
Dat Azië belangrijk is voor Google bleek ook vorige week toen de zoekgigant besloot om de Samsung Galaxy Nexus en Ice Cream Sandwich in Hong Kong te presenteren. Diezelfde dag had Google ook een groot evenement met het Amerikaanse Motorola gepland, maar daar werd onder meer de Droid RAZR aangekondigd die (nog) op Android 2.3 Gingerbread draait. Kennelijk hecht Google momenteel meer waarde aan de Aziatische partner Samsung dan aan het ‘eigen’ Motorola.