distimo appsEen onderzoek van het Nederlandse analysebureau Distimo van afgelopen week schetst een wat verontrustend beeld van de Android Market. Het blijkt dat betaalde apps eigenlijk nauwelijks een kans maken. Bijna 80% van de betaalde Android-apps haalt de 100 downloads niet eens (zie afbeelding hiernaast). Bij de gratis apps wordt 20% niet meer dan 100 keer gedownload (zie hieronder). Distimo bekeek het aanbod van de Android Market en vergeleek het met iOS. Daarbij bleek dat het makkelijker is om geld te verdienen met een iOS-app, dan met een Android-app. Vooral als je je app betaald wilt maken, heb je op het Android-platform weinig kans op succes.

Er zijn nu 200.000 apps in de Android Market, volgens de officiële cijfers van Google, en er zijn miljoenen toestellen in omloop. Toch zijn er slechts 96 applicaties die meer dan 5 miljoen keer gedownload zijn. Distimo wilde uitzoeken of een groot aantal applicaties inhoudt dat er veel interessante apps tussen zitten. Maar de consumenten laten het grootste deel van het aanbod massaal links liggen. De grafieken hebben betrekking op de Amerikaanse markt tussen 1 april en 19 mei 2011. In Nederland, waar mensen minder bereid zijn te betalen en de penetratie van creditcards een stuk lager ligt, zal de situatie nog dramatischer zijn.

distimo free apps
Je kunt als ontwikkelaar dus beter kiezen voor een gratis app. Maar zelfs dan is succes nog niet gegarandeerd. Volgens de metingen van Distimo wordt de meerderheid (51,8%) van de gratis apps nog geen 1.000 keer gedownload. Er zijn 26 gratis apps die meer dan 10 miljoen keer gedownload zijn. Slechts één app staat aan de top: Google Maps, de meest succesvolle app in de Android Market aller tijden. In de maanden maart en april haalden slechts 2 betaalde apps meer dan 500.000 downloads (bij iOS waren dat 6 apps). Games scoorden daarbij het beste.

Volgens Distimo heeft de reden dat de apps zo weinig gedownload worden te maken met de Top Charts voor Android. Die wisselen maar heel geleidelijk omdat Google over een langere termijn kijkt. Gebruikers krijgen daardoor steeds dezelfde apps voorgeschoteld en krijgen minder snel de potentiële toppers onder ogen. In de top 10 verschenen in april 94 verschillende apps in de top 10 in iTunes, maar slechts 26 apps in de top 10 voor Android. De toplijsten van de Android Market zijn dus veel statischer. Volgens Distimo is het cruciaal dat je app zichtbaar is, als je veel downloads wilt hebben. Bij Android lukt dat voor ontwikkelaars minder goed dan bij iOS.

Meer info: Distimo
distimo top 10 lijstjes

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.