ACM waarschuwt: voorkom een te duur óf te goedkoop abonnement
Thomas Haenen

Veel Nederlanders hebben een te duur mobiel abonnement, zo blijkt uit een nieuw onderzoek. Soms kunnen gebruikers tot wel tientallen euro’s per maand besparen.

Onderzoek: Nederlanders betalen te veel

Uit het onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt blijkt dat Nederlanders slecht zijn in het vinden van een passend abonnement. Een meerderheid van de consumenten betaalt maandelijks flink te veel of te weinig voor hun mobiele abonnement. De organisatie waarschuwt consumenten dat er vaak niet genoeg nagedacht wordt bij het afsluiten, waardoor een mobiel abonnement al snel te duur is.

Zo blijkt dat 14 procent van alle Nederlanders in het afgelopen jaar onvoorziene kosten heeft gehad bij een mobiel abonnement. Zij moesten dan bijbetalen voor extra belminuten of data, omdat het abonnement te beperkt was. Volgens de onderzoekers komt dat neer op 50 tot 85 miljoen euro per jaar aan onverwachte extra kosten.

Mobiel abonnement te duur

Andersom gaat het echter ook vaak fout. Zo’n 40 procent van alle consumenten geeft aan dat hun mobiele bundel ‘ruim voldoende’ is. Dat geeft aan de ene kant wellicht gemoedsrust, maar betekent in de praktijk wel dat je betaalt voor een bundel die niet nodig is. Zo heb je misschien een veel grotere databundel dan je verbruik vereist. Ook dit komt volgens de ACM al gauw neer op tientallen miljoenen euro’s per jaar die consumenten kunnen besparen.

Mobiel abonnement te duur: dit moet je doen

Tot slot waarschuwt de ACM voor inertie, of het te lang vasthouden aan een huidig abonnement. De meeste mobiele abonnementen hebben een loopduur van twee jaar, maar veel consumenten houden hun abonnement ook daarna nog aan. Dat terwijl je met een nieuw abonnement vaak betere voorwaarden krijgt. Zo krijg je bij veel providers nu meer data voor een lagere prijs dan bij oude bundels.

Herken je jezelf in één van deze situaties? Dan is het wellicht verstandig om jezelf te oriënteren op een nieuw abonnement. Kijk dan via de site of app van je provider hoeveel data je nu verbruikt. Hou je veel over en is je abonnement (bijna) verlopen, dan is een overstap waarschijnlijk verstandig. Dochtersite OnlySim helpt je met het vinden van een sim only-abonnement dat aansluit op jouw bel- en surfgedrag.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.