Veel problemen met mobiel inchecken in het ov
Wouter Nijsen

Vorige week kregen klanten van KPN en Vodafone de mogelijkheid om met hun smartphone in het ov in te checken. Nu is het mobiel inchecken alweer deels stilgelegd.

Mobiel inchecken niet meer mogelijk voor KPN-klanten

KPN-klanten kunnen zich niet meer inschrijven voor de OV-chip Mobiel-app, die het mogelijk maakt om hun smartphone te gebruiken als ov-chipkaart. Door fouten bij het registratieproces is de app niet meer te installeren, iets waar Vodafone-gebruikers overigens geen last van hebben. Klanten van die provider ondervinden minder hinder bij het registratieproces voor de digitale ov-chipkaart.

OV-chip Mobiel-woordvoerder Nicky Jansen geeft aan eerst problemen met KPN-abonnementen te willen oplossen, voordat klanten zich weer voor het project kunnen inschrijven. In totaal zouden er op dit moment 2500 geregistreerde gebruikers zijn, terwijl de app zelf 10.000 keer is gedownload in de Play Store en App Store.

Veel gebruikers zijn ontevreden over de werking van de app en vinden het registratieproces omslachtig. Dat komt onder meer omdat het onmogelijk is om de app direct te downloaden op een smartphone; dit moet via de website van Translink.

Beperkte functionaliteit

Vorige week werd al duidelijk dat er best wat haken en ogen aan de mobiele ov-chipkaart zitten. Zo moet je Android-toestel over nfc beschikken en is het niet mogelijk om je saldo op te laden via je smartphone. De dienst is alleen beschikbaar voor reizigers die hun saldo automatisch opladen.

Reis je met korting of bijvoorbeeld een trajectkaart, dan kun je de dienst ook niet gebruiken. T-Mobile-klanten kunnen helemaal niet met de mobiele ov-chipkaart aan de slag en ook iOS-gebruikers hebben pech. Apple staat derden niet toe om de nfc-chip van de iPhone te gebruiken.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.